Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Dla 40 proc. małych firm koniec roku to lawina nieterminowo otrzymywanych płatności

Autor: dlahandlu.pl 15 września 2016 11:20

Z badań i analiz BIG InfoMonitor wynika, że u ponad 40 proc. mikro, małych i średnich firm, zwyczajowo do największego spiętrzenia nieopłaconych faktur dochodzi w grudniu i styczniu. Pod koniec roku wiele przedsiębiorstw przyspiesza realizowanie budżetów zasypując rynek licznymi zamówieniami. Dla dostawców zdobycie kontraktów nie oznacza jednak terminowego otrzymania płatności.

35 proc. mikro, małych i średnich firm odczuwa problem nieterminowych płatności odbiorców tak samo przez cały rok, 22 proc. nie umie ich bezpośrednio powiązać z konkretnymi okresami, a pozostałe 43 proc. wskazuje na rosnące kłopoty z płatnościami kontrahentów na przełomie roku – wynika z badania Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor*.

Dla wielu firm trudny okres kumulacji zaległości rozpoczyna się już w listopadzie, a kończy dopiero w marcu. Mimo że odsetek firm z kłopotami wynikającymi z nieterminowego otrzymywania płatności za wykonane towary i usługi w tym roku jest niższy niż w zeszłym, to wciąż zatory płatnicze ma niemal połowa firm.

Firmy nie mają złudzeń, że kontrahenci przesuwający termin płatności finansują w ten sposób swoją działalność. Takiego zdania jest 76 proc. ankietowanych przedsiębiorców, o 5 pkt. proc. więcej niż w zeszłym roku. Obecnie wierzyciele zgłosili do rejestru dłużników BIG InfoMonitor informacje o zaległościach ponad 128 tys. firm.

Od 2013 r. obowiązuje w Polsce unijna dyrektywa, która pozwala naliczać karne odsetki po trzydziestym dniu wymagalności faktury oraz obciążać firmę-dłużnika kosztami windykacji do równowartości 40 euro. - Jednak przedsiębiorcy w Polsce bardzo rzadko ją wykorzystują, gdyż „boją się utraty relacji handlowych”. Dlatego, 61 proc. badanych chciałoby odgórnego nakazu naliczania odsetek ustawowych. Najlepiej gdyby robiły to automatycznie programy finansowo – księgowe – zwraca uwagę prezes BIG InfoMonitor.

- Przedsiębiorcy na tyle mają dość nierzetelności kontrahentów, z powodu której popadają w spiralę długów wobec swoich partnerów biznesowych, pracowników czy Skarbu Państwa, że gotowi są też poprzeć wprowadzenie przez państwo zakazu wliczania w koszty podatkowe faktur przeterminowanych o ponad 30 dni - dodaje prezes BIG InfoMonitor.

Większość firm chciałaby, aby przedsiębiorstwa, które przekraczają 30-dniowy termin płatności nie miały możliwości uznawania faktury za koszt podatkowy i nie mogły na jej podstawie odliczać VAT, czy też obniżać podatku dochodowego. Taki sposób mobilizowania do rzetelnych zachowań poparło 52 proc. ankietowanych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Z analiz BIG InfoMonitor wynika, że wśród przedsiębiorstw, które doświadczają problemów ze ściąganiem należności, 4 na 10 ma kłopoty z zachowaniem płynności finansowej. W efekcie nie są w stanie płacić w terminie blisko 40 proc. swoich zobowiązań i w ten sposób przekazują problem na następne firmy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,57

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.