DM PKO BP: Biedronka z 16 proc. udziałem w rynku, Lidl i Kaufland mają 8 proc., a Auchan 5,2 proc.

Autor: DM PKO BP, dlahandlu.pl 7 grudnia 2015 11:37

Obecnie głównym obszarem konkurencji sklepów dyskontowych nie jest cena, a szerokość asortymentu i innowacyjność produktowa (piekarnie, lady z wędliną, zwiększanie oferty private labels, akcje marketingowe typu „dni kuchni narodowych” itp.) - piszą analitycy DM PKO BP.

Największymi wygranymi ostatnich lat na polskim rynku FMCG są niewątpliwie sklepy dyskontowe, w tym Biedronka. Udział dyskontów zwiększył się z 12% w 2008 roku do 24% w 2014 roku.

Analitycy przy okazji wydania rekomendacji dla Jeronimo Martins scharakteryzowali rynek FMCG w Polsce.

- Największym detalistą na polskim rynku FMCG jest należąca do Jeronimo Martins Biedronka. Ze sprzedażą w wysokości 35 mld zł spółka posiadała w 2014 roku 16% udział w rynku. Drugim co do wielkości graczem jest Lidl (+ Kaufland), którego sprzedaż w 2014 roku wyniosła 20 mld zł, co dawało 8% udział. Grupa Auchan (razem z zakupionymi sklepami Real) posiadała 5,2% udział w rynku natomiast inna sieć hipermarketów, Tesco, miała 4,8% w 2014 roku. Francuska sieć hipermarketów Carrefour dysponowała 3,3% udziałem, a sieć franszyzowych supermarketów Intermarche posiadała 2,4%. Przychody sieci małych sklepów Żabka w formacie „convenience” dawały jej 2% udziału - czytamy w raporcie.

W segmencie dyskontów, najbardziej agresywnymi są dwaj czołowi gracze, Biedronka i Lidl. Pomimo spowolnienia dynamiki otwarć, zarówno Biedronka jak i Lidl dążą do dalszego zwiększania udziałów rynkowych, poprawiają innowacyjność swojej oferty produktowej i korzystają z pomocy szerokiej gamy akcji marketingowych. Konsekwentna i agresywna strategia obu sieci objawia się w trzech obszarach:
-  Otwarcia sklepów – pomimo ostatniego spowolnienia wzrostu, obie sieci nie rezygnują z nowych otwarć. Biedronka zamierza otwierać około 100 sklepów rocznie, a po 3 kwartałach otworzyła 72 sklepów netto. Lidl zamierza otworzyć w 2015 roku 30 sklepów, jednak jest gotowy zwiększyć tą liczbę, jeśli wzrost dochodu do dyspozycji w Polsce przyspieszy.
-  Liczba SKU – w ciągu ostatnich kilku latach nastąpił znaczny wzrost liczby oferowanych produktów w obu sieciach. Przoduje tutaj Biedronka, która zwiększyła liczbę SKU z 999 w 2010 roku do 1700 obecnie. Lidl zwiększył liczbę SKU do 2200 obecnie z około 1200 w 2010 roku. Innowacyjność produktowa to, obok konkurencyjności cenowej, kluczowy element mający stymulować sprzedaż.
-  Wysoki udział private label – zarówno Biedronka jak i Lidl posiadają bardzo wysokie udziały produktów private label w ofercie. W Biedronce jest to obecnie około 50-60% a w Lidlu 70%. Wysoki udział produktów private label wymaga utrzymywania ścisłych relacji z producentami, ale pozwala odnosić korzyści z wyższych marży, lojalności konsumenta i synergii pomiędzy marką private label a marką detalisty.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9084

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.