Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

DNB: W handlu pracuje 2 mln osób

Autor: dlahandlu.pl/pr 20 maja 2015 11:52

Według ubiegłorocznego raportu Banku DNB i firmy Deloitte firmy handlowe wraz z sektorami powiązanymi z handlem wytwarzają w Polsce 29 proc. wartości dodanej w gospodarce. Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach powiązanych kolejne 1,6 mln, co łącznie stanowi 3,6 mln zatrudnionych, czyli 26 proc. ogółu pracujących.

W Polsce daje się zauważyć wzrost rynku dóbr luksusowych. Obecnie dostępnych jest ok. 70 proc. światowych marek uznawanych za luksusowe, a wartość rynku w roku 2014 wyniosła 12,6 mld zł. Szacuje się że do roku 2017 będzie to 14 mld zł. W tej grupie głównymi dostawcami są marki włoskie (22% rynku), francuskie (17%) oraz szwajcarskie. Przyczyny wzrostu rynku dóbr luksusowych są dwie: coraz więcej zamożnych osób (dochody miesięczne powyżej 7,1 tys. zł – do roku 2016 będzie około miliona takich osób), a co za tym idzie - rosnący majątek obywateli. W tej chwili szacowany jest on średnio na 22,2 tys. dolarów na osobę, co daje nam nieco wyższe miejsce od państw tej części Europy.

Nasycenie sklepami w dużych miastach jest spore, to już w miastach mniejszych – wciąż jest pole do wzrostu. Z 425 tys. m kw. powierzchni handlowych oddanych do użytku w 2014 roku około 70% przypadło na miejscowości liczące do 200 tys. mieszkańców.

Rok 2014 był pierwszym od wielu lat, gdy zaobserwowano zjawisko deflacji, które okazało się złą wiadomością dla dystrybutorów - to oni częściowo musieli wziąć na swoje barki spadające ceny. Ogólnie rzecz ujmując - koniunktura w sektorze handlu w 2014 roku była korzystna – głównie dzięki wzrostowi konsumpcji, co rekompensowało zjawiska deflacyjne oraz pozwalało firmom zachować rentowność. Można też było zaobserwować pierwsze oznaki nasycenia rynku sieci handlowych - tempo powstawania kolejnych placówek znacznie spadło. Wyraźnie dało się też zauważyć, że firmy handlowe coraz większą uwagę zwracają na kontrolę kosztów.

Dostępność dóbr i usług w kanałach on-line cały czas rośnie – m.in. dzięki coraz lepszemu dostępowi do szybkiego internetu w urządzeniach mobilnych, co sprzyja rozwojowi sprzedaży przy wykorzystaniu tego kanału. Szacuje się, że już teraz około 40% zakupów on-line jest dokonywana przy użyciu urządzeń mobilnych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,70

  • Śr

    5,59

  • Min

    3,93

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9038

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.