Do 2020 roku e-handel urośnie do 64 mld zł

Autor: dlahandlu.pl 3 listopada 2015 12:19

Do 2020 roku wartość rynku e-handlu w Polsce wzrośnie prawdopodobnie do 60 mld zł, z 27,5 mld zł w 2014 roku. Oznacza to nowe wyzwania logistyczne, spośród których część może mieć trwały wpływ na rynek logistyczny.

Jak szacuje firma doradcza JLL w raporcie "Logistyka e-commerce w Polsce", rynek e-handlu będzie rósł do końca dekady średnio rocznie po ok. 15 proc. (wartościowo). To całkiem realna prognozowa zważywszy, że ten segment handlu w Polsce miał w ub. roku 3,9 proc. udział w łącznej sprzedaży detalicznej, podczas gdy w Niemczech - 6,9 proc., a w Wielkiej Brytanii - 13,5 proc.

Z jednej strony, w Polsce będzie rósł szybko popyt na najem magazynów dla potrzeb e-handlu i firm logistycznych i w 2020 r. sięgnie 700 tys. mkw. Zdaniem autorów raportu, nie powinno z tym być problemów, ponieważ ich podaż jest wystarczająca, a buduje się w celach spekulacyjnych (czyli bez zabezpieczenia w postaci umów najmu) magazyny dla e-handlu o powierzchni 200 tys. mkw.

Z drugiej strony, będą się zmieniać wymogi wobec transportu i działalności stricte logistycznej. Obecnie tradycyjne sieci handlowe, które prowadzą też sprzedaż w internecie, korzystają w dużej mierze z własnej sieci transportowej. Natomiast szybko rosnące sklepy e-handlu zlecają obsługę logistyczną firmom zewnętrznym.

I właśnie ten segment przejmie większość obsługiwanych zleceń, z powodu dalszego dynamicznego rozwoju rynku. Obecnie są to głównie firmy kurierskie, przeważnie działające globalnie. Ale rynek logistyki e-handlu także się zmienia w różnych kierunkach.

Np. na znaczeniu nabiera obsługa zwrotów towarów, kupowanych via internet, które stanowią do 20 proc. obrotów. Usługą tą zajmują się często wyspecjalizowane, mniejsze firmy.

Na znaczeniu nabiera tempo realizacji dostaw. W USA niektóre rodzaje towarów w największych miastach dostarczane są w ciągu 1 godziny od złożenia zamówienia. - Usługa ta jest droższa niż standardowa i nawet za oceanem nie znajduje jeszcze powszechnej aprobaty - mówi Paweł Sapek, członek zarządu szef Prologis w Polsce. - W Polsce normą jest dostawa w ciągu 1-2 dni, ale i u nas pojawiły się pierwsze oferty dostaw "jednego dnia," co wymusza dalsze dostosowanie logistyczne.

Z cytowanego raportu i przeprowadzonej na jej potrzeby sondy wśród firm logistycznych wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat głównymi wyzwaniami logistyki obsługującej e-handel będą: sprostanie wymogom dostaw tego samego dnia (tak twierdzi 100 proc. ankietowanych), obsługa zwrotów (60 proc.) i obsługa sprzedaży transgranicznej (40 proc.).

Ogólnie też, 70 proc. ankietowanych jest przekonanych, że popyt na usługi e-handlu będą znacznie wyższe, a 20 proc. - że stanie się on głównym czynnikiem wzrostu zapotrzebowania na transport.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 549754

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.