Duży format to zaledwie 7,2 proc. liczby wszystkich sklepów w Polsce

Autor: dlahandlu.pl za MPiT 3 kwietnia 2019 09:58

Duży format to zaledwie 7,2 proc. liczby wszystkich sklepów w Polsce fot. za MPiT

Polski segment handlu detalicznego mocno odbiega w swojej strukturze i charakterystyce od tego, co można zaobserwować w innych krajach UE. Polski handel charakteryzuje się przede wszystkim dużym nasyceniem placówek handlowych – wg danych Nielsen Polska, w naszym kraju występuje 25 placówek handlowych na każde 10 000 mieszkańców (np. 20 na Węgrzech, 15 w Czechach, 2 we Francji) - czytamy w analizie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Duże nasycenie placówek handlowych pociąga za sobą dużo większą częstość wizyt w sklepie przez przeciętnego klienta (ok. 47 w miesiącu dla kategorii FMCG wg bada ńCMR; 48 wg Nielsen Polska, a 62 włączając kioski, zakupy na stacjach benzynowych oraz w sklepach on-line) i brak przywiązania do konkretnej kategorii sklepowej. Efektem tego są trwające już od wielu lat procesy, w wyniku których następuje większa konsolidacja i usieciowienie handlu, jak ma to miejsce w innych krajach UE.

Jak podaje ministerstwo w Polsce funkcjonuje ponad 106 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych. Struktura handlu detalicznego wskazuje na stosunkowo niski udział dużego formatu (hipermarketów, supermarketów i dyskontów), który wynosi 7,2% liczby wszystkich placówek w Polsce.

W ujęciu ilościowym warto zwrócić uwagę na zmiany w strukturze polskiego handlu:

• ogólny spadek liczby podmiotów handlowych w 2018 r. o ponad 3 tys. (niemniej był to mniejszy spadek niż w 2017 i 2016 roku), na koniec 2018 roku ich liczba wyniosła ponad 106 tys.;

• po raz pierwszy (odkąd prowadzone są badania przez firmę Nielsen Polska) liczba hipermarketów zmniejszyła się o 5 podmiotów (do 341);

• podtrzymany został trend tworzenia nowych supermarketów i dyskontów, których w analizowanym roku w Polsce było odpowiednio 3 281 i 4 007;

• liczba sklepów klasyfikowanych jako „mały format” (do 300 m2) spadła do poniżej 100 tys.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,27

  • Min

    2,68

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6846
Ilość aktualnych ofert: 296035

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.