Dyrektor MI: Konsumenci są coraz mniej lojalni wobec sklepów

Autor: dlahandlu.pl 30 lipca 2019 12:09

Dyrektor MI: Konsumenci są coraz mniej lojalni wobec sklepów Fot. Shutterstock

Konsumenci są coraz bardziej wymagający i elastyczni, a mniej lojalni. Spada liczba osób, które jako ulubione miejsce zakupów wskazują sklepy stacjonarne, natomiast zdecydowana większość z nas oczekuje już, że kupowane marki dostępne będą w wielu kanałach. Dlatego w najbliższej przyszłości będą się rozwijać rozwiązania, które sprawiają, że doświadczenie zakupowe staje się spójne, niezależnie od miejsca zakupu – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.

- Na pewno konsumenci są bardziej wymagający i elastyczni, a mniej lojalni. W tym roku już tyko 22% badanych jako ulubione miejsce zakupowe wskazało sklepy stacjonarne, a 40% w ogóle nie potrafiło wskazać takiego miejsca. Za to 77% oczekuje, że kupowane przez nich marki dostępne będą w wielu kanałach, czyli offline, online, mobilnie i w social mediach. 54% kupuje już te same marki w wielu kanałach – wymienia Katarzyna Czuchaj- Łagód.

Jej zdaniem, z tego powodu rozwijać się będą wszystkie rozwiązania, które sprawiają, że doświadczenie zakupowe staje się spójne, niezależnie od miejsca zakupu. - Na pewno duża dynamika będzie też dalej obecna w obszarze płatności. Polacy szybko przyjęli dobrodziejstwo szybkich przelewów i BLIKA, ale moim zdaniem tu jeszcze sporo się zadzieje – ocenia ekspertka.

I dodaje, że konsumenci oczekują rozwiązania problemu kolejek w kasach, wygodnego porównywania ofert i opinii oraz opcji skorzystania z asystentów lub doradców zakupowych online, czy to w postaci zwykłego chatu, czy chatbotów.

Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzą firmy otwierające sklepy bez obsługi lub dające możliwość zakupów bez kas. Placówki takie od ubiegłego roku funkcjonują w ramach sieci Bio Family która daje możliwość zakupów bez obsługi poza godzinami otwarcia sklepu. Niedawno testowa placówka bezobsługowa ruszyła pod szyldem Take&GO. Zdaniem Katarzyny Czuchaj-Łagód, Polacy są otwarci na takie nowości.

- Polacy to „sprytni” konsumenci, sprytni w tym sensie, że lubią wygodne rozwiązania. Wszelkie innowacje w kontekście zakupów, aby się przyjęły, muszą pomóc konsumentom oszczędzać pieniądze lub czas, jaki przeznaczają na proces zakupowy, no i być wygodne. W tym kontekście koncept Take&GO uważam za bardzo trafiony. Pozwala na dokonywanie zakupów w wybranym przez konsumenta czasie, niweluje problem kolejek do kas, który jest największym wskazywanym przez polskich konsumentów w kontekście zakupów w sklepach stacjonarnych, a jeszcze jak do tego na starcie zapewni promocyjne oferty, może szybko zdobyć serca Polaków – wymienia dyrektor zarządzająca Mobile Institute.

- Atrakcyjne ceny to, zgodnie z wynikami badania „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2019”, jeden z najważniejszych czynników wyboru miejsca zakupowego, a promocje to kluczowy i oczekiwany wręcz element, zachęcający do wypróbowania nowych rozwiązań - dodaje.

Jej zdaniem, sklepy takiego formatu będą stanowić alternatywę, a nie bezpośrednią konkurencję dla konceptu sklepów convenience, czyli małych placówek, znajdujących się w pobliżu osiedli czy miejsc pracy. - Będzie tu można wygodnie zrobić mniejsze zakupy codzienne, co odpowiada zwyczajom zakupowym 2/3 polskich konsumentów. Jak pokazują wyniki badań, na razie nie mamy w zwyczaju robić wielkich 2-tygodniowych zakupów. W tym kontekście chociażby Żabka widzi dla siebie szansę dalszego rozwoju, zapowiadając pierwszy bezobsługowy sklep jeszcze w tym roku – zauważa ekspertka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    19,99

  • Śr

    16,19

  • Min

    11,89

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 827
Ilość aktualnych ofert: 437258

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.