Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Dyrektor PFPŻ: Pomiędzy dostawcami i sieciami trzeba odbudować wzajemne zaufanie

www.portalspozywczy.pl 29 marca 2013 15:06

Dyrektor PFPŻ: Pomiędzy dostawcami i sieciami trzeba odbudować wzajemne zaufanie

Kwestia dodatkowych opłat, których oczekują sieci handlowe od dostawców, jest bardzo trudna do rozwiązania. Uregulowanie tej kwestii na drodze prawnej ma małe szanse powodzenia. Trzeba wrócić do korzeni ekonomicznych tego problemu i zastanowić się, jak odbudować wzajemne zaufanie - mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

W chęć współpracy pomiędzy dostawcą a odbiorcą nie wierzy zasadnicza część dostawców w Polsce. Zaufanie zostało zniszczone, poprzez wiele nieetycznych praktyk, mnóstw opłat, które nie miały sensu i były sposobem przerzucania kosztów funkcjonowania odbiorcy na dostawcę - mówi Andrzej Gantner.
Przypomnijmy, że w połowie ubiegłego roku branża handlowa zaproponowała nowelizację przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (uznk). Środowisku handlowców zależało na usunięciu z ustawy art. 15 ust.1. Przedstawiciele branży handlowej jak i część dostawców chciała nowych przepisów przygotowanych w oparciu o trzy zasady: swobody umów, ekwiwalentności świadczeń oraz dobrowolności korzystania z świadczeń.
Obecny zapis prawny w ustawie brzmi:" Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru".
Zdaniem Andrzeja Gantnera, jeszcze dwa lata temu dostawcy byli dość pozytywnie nastawieni do ewentualnych zmian w ustawie. - W tej chwili, po dwóch latach przegrywania procesów przez poszczególne podmioty handlowe, te stanowisko się wyostrzyło. Teraz trudno będzie zmienić przepis w ustawie - mówi dyrektor generalny PFPŻ.
Chodzi tu o procesy, które sieciom handlowym wytaczają dostawcy, domagając się zwrotu opłat półkowych. W 2012 roku przed sądami toczyło się ponad 300 takich spraw, dwa razy więcej niż w 2010 roku.
Andrzej Gantner podkreśla, że sytuacja jest niekomfortowa dla obu stron. - Wszyscy siedzą na "bombie zegarowej". Odbiorca nie wie, czy dostawca, który przed chwilą współpracował z siecią, za chwilę nie poda jej do sądu, bo uzna, że nie chce już współpracować, a opłaty były pobierane niezgodne z prawem. Z drugiej strony, jest to niekomfortowa sytuacja dla dostawców, bo może okazać się, że Urząd Skarbowy podważy koszty, którymi są opłaty półkowe, bo uzna je za niezasadne lub nawet niezgodne z prawem - tłumaczy dyrektor generalny PFPŻ.
Jego zdaniem, tę sytuację, wzajemnej nieufności, trudno będzie rozwiązać prawnie. - Już od ośmiu lat rozmawiamy o tym, jak unormować współpracę pomiędzy dostawcami a odbiorcami. Aby rozwiązać ten problem, nie znaczy tylko ubrać go w przepisy prawa, ale także w przepisy etyczne, aby jedna i druga strona czuła się komfortowo w tej współpracy - mówi.
- Trzeba wrócić do korzeni ekonomicznych problemu i zastanowić się, jak poukładać te stosunki, by wrócić do wzajemnego zaufania, do celowości współpracy podmiotu dostarczającego z odbierającym - dodaje.
Zwraca on uwagę, że część sieci rezygnuje z opłat półkowych na rzecz tzw. umów net-net, w których nie ma żadnych dodatkowych opłat, liczy się tylko i wyłącznie cena.
- Wszystko wskazuje na to, że przy tak silnych naciskach ze strony dostawców oraz wyrokach sądowych, które w tej sprawie zapadają, sieci będą szły w kierunku umów net-net, co dla części producentów może być dosyć kłopotliwe - mówi Andrzej Gantner.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • b. prac sieci spec. HACCP 2013-04-15 10:27:33

    Czeka dostawców następna nieetyczna praktyka sieci monopolistów, otóż ogłaszają ze walcząc o klienta i w trosce o jego portfel nie będą podwyższać cen na swe towary. To co będą dopłacać a na czym zarobią na swe wzrastające koszty utrzymania, to albo do tej pory zarabiali za pomocą wysokiej marży albo a to jest pewne koszt ten przerzucą na dostawcę i on poniesie straty a wizerunek dobrego taniego sklepu zostanie dla marketu!!!

    Tak działają sieci monopoliści

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    3,93

  • Min

    2,91

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9302

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.