Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Dyrektor PwC: Zbyt silna ingerencja w relacje sieci z dostawcami może nie wyjść na dobre

Autor: dlahandlu.pl 7 marca 2018 12:45

Dyrektor PwC: Zbyt silna ingerencja w relacje sieci z dostawcami może nie wyjść na dobre fot. Shutterstock

To prawda, że w relacjach między sieciami handlowymi i producentami było przez lata wiele nadużyć. Natomiast od niedawna sytuacja się poprawiła, bo rynek wypracował konsensus – uważa Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego, PwC. Jego zdaniem, ingerencja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w relacje sieci z dostawcami jest głęboka i nie zawsze może przynieść poprawę sytuacji dostawców.

Od ponad pół roku działa tzw. ustawa o przewadze kontraktowej. Niedawno przedstawiciele UOKiK mówili, że chcą badać relacje sieci handlowych z dostawcami, pod kątem tzw. opłat półkowych. Pierwsze wstępne opinie UOKiK sugerują, że niektóre z nich mogą być potraktowane jako niedozwolone praktyki. Ponadto, Urząd zamierza badać sprawę zlecania produkcji pod markami własnymi. Ocenia, że wymuszanie produkcji pod marką własną sieci ogranicza konkurencję.

To co próbuje zrobić UOKiK, to silna ingerencja w te relacje, której konsekwencje mogą być bardzo różnorodnie interpretowane.

To prawda, że w relacjach między sieciami handlowymi i producentami było przez lata wiele nadużyć. Natomiast od niedawna sytuacja się poprawiła, bo rynek wypracował konsensus. Trzeba też podkreślić, że dobrze skonstruowane umowy handlowe proponują dostawcom pewne serwisy za pewne opłaty. Część z tych serwisów niesie za sobą ogromną wartość a część nie. Np. wykupienie lepszego miejsca na półce – tym większość producentów powinna być żywo zainteresowana. Podobnie, kiedy producent wykupuje dodatkowe miejsca w gazetkach czy ekspozycje – to wszystko ma błyskawiczne przełożenie na sprzedaż. Np. dla produktów impulsowych odpowiednie wyeksponowanie to podwojenie obrotów, a czasem nawet pomnożenie ich przez cztery.

Problem polegał często na tym, że sieci nie realizowały serwisów, które kontraktowały, ale to nie zawsze była zła wola sieci. Bardzo często wynikało to z problemów operacyjnych, np. związanych z różnicami we floorplanach podyktowanymi adaptacją lokali, dyscypliną kierownika sklepu, stosowaniem procedur, posiadania systemów, które pozwalają to monitorować, etc. Po drugie, trzeba wziąć pod uwagę, że mamy naprawdę niewiele sieci z idealnie wystandaryzowanym formatem. W jednym sklepie może być alejka główna, w innym nie, w jednym może być ona długa, w innym krótka. Nie zawsze istniała możliwość, żeby kontraktowane serwisy realizować.

Przeczytaj także:

UOKiK: W relacjach sieci z dostawcami widzimy już pierwsze niedozwolone praktyki

  • rmom 2018-03-08 13:25:35

    jak nie wiadomo o co chodzi to chodiz o kase - czyli FISKALIZM!

  • pgrz 2018-03-07 23:57:36

    rozsadny glos, rynek powinien sie sam regulowac, a proba narzucenia sposobu przez urzednikow moze skonczyc sie tylko problemami, albo tysiacem sposob na obchodzenie prawa - patrz przyklad zakazu handlu w niedziele

  • Czytelnik 2018-03-07 23:39:46

    Jak już powtarzałem poprzednio, proszę nie prowadzić rozmow z Panem Kroenke który juz parokrotnie swoich klientów wyprowadził w pole. To nie jest człowiek wiarygodny.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,70

  • Śr

    5,60

  • Min

    3,93

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.