Dyskonty poszerzają portfolio produktów brandowych kosztem marek własnych

www.portalspozywczy.pl 11 czerwca 2015 13:42

- Rynek private label będzie się zmieniał. Myślę, że chyba jeszcze przez jakiś czas będzie spadał, na co dowodem jest polityka głównych graczy w tym kanale, którzy wciąż rozszerzają portfolio. Wyraźnie widać, że dyskonty idą w kierunku rozszerzania portfolio markowego, a to się może dziać tylko kosztem marek własnych, ze względu na ograniczone miejsce na półce - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny firmy Storck.

W ostatnim czasie w Polsce zahamował wzrost marek własnych w kategorii słodyczy, a nawet pojawiły się spadki. Czy to dowód na to, że w perspektywie długoterminowej wybraliście dobrą strategię?

Niektórzy producenci jakiś czas temu wybrali drogę rozwoju poprzez private label, sugerując się dynamiką, jaką dawniej cechował się format dyskontów – choć oczywiście marki własne obecne są nie tylko w dyskontach. Format dyskontowy wciąż rośnie, ale wszyscy wiemy, że ten wzrost zaczyna spowalniać. Oznacza to nadchodzące zmiany. Dyskontowe sieci handlowe zauważyły, że wynik like-for-like i marże spadają, a w związku z tym na rynku private label nie da się już zarobić tak dużo pieniędzy, co na sprzedaży znanych, reklamowanych, zapewniających rotację marek. Sieci takie jak Biedronka, Lidl, Netto i Aldi, same zaczynają przewartościowywać swoje portfolio, dając trochę większy wybór swoim klientom, oferując coraz szersze portfolio produktów brandowych.

Przeczytaj także:

Spójrzmy na przykład Biedronki i kategorii wafli impulsowych. Jeszcze kilka lat temu Biedronka oferowała w tej kategorii własną markę, Grześki w opakowaniu 9+1 i pojedynczy wafelek Princessy. Minęło 4-5 lat i w tej chwili na półce w Biedronce wciąż jest marka własna, Grześki i Princessa, ale obok tego mamy Knoppersa, KitKata i Kinder Bueno. Ten przykład wskazuje, dlaczego na rynku słodyczy marki własne tracą. Jednak private label nie zniknie. Marki własne istnieją wszędzie na świecie i w Polsce też będą istniały.

Jak zmienił się rynek private label w Polsce w ostatnich latach?

Gdy spojrzymy na dane dotyczące 10 głównych graczy na rynku słodyczy w Polsce, na pierwszym miejscu widoczne są marki własne. Ja co prawda nie liczę ich jako producenta, ponieważ w ich przypadku mamy do czynienia z szeregiem producentów i w dodatku oni mogą się zmieniać niemalże z miesiąca na miesiąc. Ale należy podkreślić, że marki własne wciąż dominują.

Trzeba też przyznać, że proces ulepszania jakości marek własnych został przez sieci handlowe w ostatnich latach bardzo dobrze przeprowadzony. W tej chwili w wielu wypadkach jakość opakowania nie odstępuje już od tych produktów, które my nazywamy markowymi, ale również - co ważniejsze dla konsumenta - to, co znajduje się w środku, jest znacznie lepszej jakości, niż jeszcze pół dekady temu.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9116

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.