Dyskonty ścigają się na gazetki. Wydają ich 10 w miesiącu

Autor: mondaynews.pl 22 września 2016 09:47

Instytut ABR SESTA dokonał cyklicznej analizy strategii sieci handlowych pod względem wydawanych materiałów promocyjnych. Wynika z niej, że skutecznym sposobem na zainteresowanie klientów nie jest już pokazywanie oferty FMCG, a prezentowanie asortymentu non-food.

W pierwszym półroczu br. monitorowane sieci wydały 2612 gazetek promocyjnych. Zawierały one 428 538 promowanych produktów. W sumie instytut badawczy ABR SESTA przeanalizował 258 190 modułów promocyjnych. W porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku, w 2016 r. pojawiło się tyle samo gazetek regularnych, które stanowią 68% wszystkich ofert gazetkowych. Liczą one najczęściej 8 stron (471 przypadków), 12 stron (353) oraz 16 stron (281). Wydano natomiast więcej gazetek tematycznych, które stanowią 15% wszystkich ofert. Dla porównania, w pierwszej połowie 2015 r. było ich 12%. Te z reguły mają 16 stron, co wynika z potrzeby zaprezentowania w całości ofert tematycznych. Celem gazetek standardowych jest przede wszystkim pokazanie cen kategorii FMCG, natomiast gazetki specjalne mają dostarczać klientom inspiracji.
- Wśród gazetek tematycznych prym wiodą publikacje alkoholowe. Zauważalny jest ogólny wzrost liczby ich promocji w wysokości 42%. Największy obserwujemy w kategorii alkohole wysokoprocentowe, głównie wódki - o 62% oraz likiery o 44%, a także wermuty i nalewki – łącznie o 26%. Poszerzyła się również liczba promocji win. Dla różowego wynosi 47%, białego - 34%, a czerwonego - 32%, wymienia Marcin Dobek, wiceprezes ABR SESTA.
Sieci handlowe w ten sposób niwelują skutki uchwał rad miast, wprowadzonych m.in. w Warszawie, które nie pozwalają na sprzedaż alkoholu w najbliższym otoczeniu szkoły czy kościoła. Dlatego, gazetki alkoholowe są często wysyłane newsletterami do klientów, którzy deklarują, że ukończyli 18 rok życia. Tymczasem w sklepie takie materiały promocyjne nie mogą być udostępniane poza stoiskami alkoholowymi.

Dyskonty znacznie zwiększyły liczbę promocji. Obecnie wydają już średnio prawie 10 gazetek w miesiącu. W porównaniu z 2015 rokiem, publikują dwa razy więcej materiałów tematycznych, o 6% mniej regularnych. Liderem pod względem liczby wydawanych gazetek jest Biedronka. W tej sieci w 2016 roku dominowały gazetki odzieżowe, zatytułowane „Modnie i wygodnie”. Dotychczas tę kategorię, skierowaną do całych rodzin, mocno przede wszystkim eksplorował Lidl. To wyróżniało sieć, przez co często w dniu rozpoczęcia gazetki jej klienci już czekali na otwarcie sklepu.
- Lidl i Biedronka nieustannie ze sobą rywalizują. Oferta promocyjna Biedronki w kategoriach non-food jest jednak wciąż mniejsza, niż w Lidlu. Przeznacza ona na non-food 28% powierzchni gazetki, a konkurent - 51%. Ale aż 70% wydawanych gazetek w Biedronce to publikacje tematyczne. To już nie prezentowanie pełnej oferty FMCG jest sposobem na zainteresowanie konsumentów, a oferta non-food. Należą do niej tekstylia, wyposażenie domu, artykuły na lato i narzędzia. Skutecznym zabiegiem są również akcje kulinarne, np. kuchnia azjatycka, portugalska czy hiszpańska, mówi Marcin Dobek.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,99

  • Śr

    8,60

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7271

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.