Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Dyskonty, supermarkety i sklepy osiedlowe walczą o tego samego klienta

Autor: Fundacja Republikańska 6 maja 2016 11:27

Dyskonty, supermarkety i sklepy osiedlowe walczą o tego samego klienta Sklepy dyskontowe przejęły rolę małych sklepów spożywczych, fot. Shutterstock.com

Polacy zmieniają swoje preferencje względem formatu sklepu, w którym realizują poszczególne misje zakupowe. Sklepy dyskontowe nie tylko przejęły rolę małych sklepów spożywczych, w których dokonywane są codzienne rutynowe zakupy, ale również rolę hipermarketów, które tradycyjnie są głównym miejscem dokonywania takich misji zakupowych jak duże zakupy dla domu oraz poszukiwanie okazji lub promocji. Ostatnie lata to straty formatu hipermarketów oraz małych niezależnych sklepów, zwycięzcami są natomiast dyskonty oraz sieciowe sklepy convenience - czytamy w raporcie Fundacji Republikańskiej.

Jak podaje Fundacja, od jakiegoś czasu można zaobserwować, że obok dynamicznie rosnących dotychczas dyskontów coraz większą rolę zaczynają odgrywać sieci sklepów convenience – sklepy oferujące wygodę i bliskość, gdzie wcale nie króluje cena. To pokazuje, że coraz ważniejszym czynnikiem przewagi konkurencyjnej staje się lokalizacja, elastyczność i wygoda oferowana przez lokalne sklepy. Dlatego tradycyjne sieci detaliczne oraz hurtowe aktywnie budują nowe sieci franczyzowe, wyciągając rękę do lokalnych sklepikarzy, dotychczas bezlitośnie zwalczanych przez większych rywali.

W ostatnich latach można było zaobserwować na rynku zbliżanie się różnych formatów dystrybucyjnych, które dotychczas dużo dzieliło od siebie. Dyskonty znane z ograniczonej oferty i nastawione przede wszystkim na komunikację niskich cen, zaczęły poszerzać wybór dla klientów oraz coraz mocniej stawiać na jakość oferowanych produktów. Liderem tych zachowań był Lidl, który wcześniej niż Biedronka postawił na inne elementy oferty niż tylko niskie ceny. Biedronka, gdy zauważyła spadki sprzedaży na swoich poszczególnych sklepach, również zmieniła strategię i zaczęła szukać pomysłu na zmiany zachowań klientów. Supermarkety, obserwując sukcesy dyskontów, natomiast zaczęły wdrażać wiele z ich pomysłów w swoich sklepach. Zmiany te spowodowały iż obecnie format dyskontu, supermarketu czy dużego
samoobsługowego sklepu osiedlowego upodobnił się do siebie, walcząc o tego samego klienta.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • bakbar 2016-05-06 15:27:16

    ale niestety to supermarkety i sklepy tradycyjne mają wliczone do swoich cen zakupu całą strukturę kosztów dostawcy. Dostawcy pomimo zacierania się kanałów sprzedaży nadal tak kalkulują ofertę, że do dyskontów dają "gołą" cenę. Efekt tej przewagi w cenach zakupu widzimy na cenach detalicznych, szczególnie w promocjach, a skutkiem jest migracja Klienta w kierunku tych cen.

    Ile jeszcze cenników (podwyżek) musi upłynąć żeby ktoś zrozumiał, że zabieranie jednemu i jednoczesne dolewanie drugiemu powoduje, że za chwilę nie będzie komu zabierać? Dostawcy zapomnieli, że szefem jest Klient, który weryfikuje tą strategię przy półce, ale decyzje gdzie pójdzie na zakupy podejmuje PRZED wyjściem z domu.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,65

  • Śr

    0,29

  • Min

    0,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.