E&Y: Nowe pokolenia konsumentów, digitalizacja i konsolidacja najmocniej zmieniają sektor handlu

Autor: dlahandlu.pl 9 października 2019 15:39

E&Y: Nowe pokolenia konsumentów, digitalizacja i konsolidacja najmocniej zmieniają sektor handlu fot. PTWP

- Sektor handlu jest jednym z najdynamiczniej zmieniających się sektorów polskiej gospodarki. Na zmiany wpływają trendy konsolidacyjne, digitalizacja i automatyzacja procesów zakupowych. Na to nakłada się wchodzenie na rynek nowych pokoleń konsumentów, które mają inne preferencje zakupowe i inaczej wyszukują informacje o produktach - mówi Łukasz Wojciechowski, partner E&Y, lider zespołu ds. sektora handlu i produktów konsumpcyjnych. Właśnie tym zmianom został poświęcony raport firmy E&Y "Zachowania zakupowe Polaków w erze wielokanałowości".

- Skoncentrowaliśmy się na rynku polskim. Zadaliśmy naszym respondentom szereg pytań, dotyczących m.in. etapu życia na którym się znajdują, miejsca zamieszkania i okazało się, że osoby zamieszkujące w gminach wiejskich, wbrew stereotypom, znacznie częściej korzystają z kanałów omnikanałowych niż mieszkańcy dużych miast. Jako jeden z powodów, który prowadzi do takich zachowań można wymienić logistykę, związaną z dotarciem do odległej galerii handlowej.

Z kolei młodzi single, czyli osoby do 30 roku życia, wybierają zakupy stacjonarne częściej niż rodziny z dziećmi, które z braku czasu, chwalą sobie możliwość skorzystania z kanału online.

- W podziale na kategorie produktowe jedynie ok. 10 proc. respondentów wskazuje, że robi online zakupy spożywcze, dla elektroniki ten wskaźnik to 78 proc. Z kolei wielu konsumentów wyszukuje produkty i informacje o nich online, ale finalnie zakupów dokonuje w kanale tradycyjnym - dodaje ekspert.

Z badania wynika, że 57 proc. respondentów robi zakupy online, ale 43% konsumentów nie korzysta z zakupów w internecie. Największą przeszkodą dla zakupów online była chęć osobistego obejrzenia i ocenienia produktu. Wskazywało na nią 68% badanych. Istotna okazała się też potrzeba natychmiastowego zabrania towaru - 57% wskazań, natomiast 43% respondentów jako barierę dla handlu w sieci wskazało przyjemność czerpaną z chodzenia na zakupy. Przy czym blisko 18% Polaków nie kupuje w sieci ponieważ nie ufa internetowi, a 19% preferuje celebrowanie zakupów z bliskimi. Co istotne, konsumenci nie wskazywali często na kwestię wysokich kosztów wysyłki (10%) lub czasu dostawy (7%).

Respondenci badania EY deklarowali, że niezależnie od wykorzystywanego kanału sprzedaży, podejmując decyzję zakupową zwracają uwagę na te same cztery kluczowe czynniki..Największe znaczenie ma dobry stosunek ceny do jakości oraz wysoka jakość produktu (4,4 pkt). Atrakcyjna cena oceniona została przez konsumentów omni-channel na średnio 4,3 pkt, a w przypadku klientów offline na 4,4 pkt. Szeroki wybór uzyskał w obu grupach średnio 4,3 pkt.

55% ankietowanych zamawia towar online, ale odbiera go osobiście w stacjonarnym sklepie, z opcji dostawy do domu korzysta 46% badanych, 40% oddaje zakupiony towar online w sklepie stacjonarnym, a 36% respondentów rezerwuje towar w sklepie internetowym, a zakupu dokonuje dopiero po jego sprawdzeniu w sklepie tradycyjnym.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,79

  • Śr

    0,87

  • Min

    0,64

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7557
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.