Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

E-commerce: Ponad połowa sprzedawców detalicznych śledzi ceny konkurentów

Autor: KE 19 września 2016 12:41

W 2015 r. ponad połowa dorosłych konsumentów w UE zamówiła towary lub usługi przez internet, a w niektórych państwach członkowskich odsetek ten wyniósł ponad 80 proc. Handel elektroniczny pozytywnie wpływa na przejrzystość cen oraz konkurencję cenową i tym samym zwiększa możliwości wyboru i znalezienia najkorzystniejszej oferty. Przejrzystość ma również pozytywny wpływ na podaż: ponad połowa sprzedawców detalicznych śledzi ceny oferowane przez konkurentów, a zdecydowana większość z nich w konsekwencji odpowiednio dostosowuje swoje ceny - wynika z badania KE dotycząego sektora handlu elektronicznego.

Margrethe Vestager, europejska komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, stwierdziła: - Handel elektroniczny stał się ważny dla konsumentów i ma znaczący wpływ na działalność gospodarczą firm i ich strategie biznesowe. Przedsiębiorstwa powinny mieć swobodę decydowania o swoich strategiach sprzedaży online. Natomiast organy ochrony konkurencji muszą mieć pewność, że firmy nie stosują antykonkurencyjnych praktyk handlowych, które uniemożliwiałyby konsumentom europejskim czerpanie pełnych korzyści z handlu elektronicznego wynikających z większego wyboru i niższych cen.

Komisja zainicjowała badanie sektora handlu elektronicznego w maju 2015 r. w ramach strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jednym z głównych elementów tej strategii jest zagwarantowanie konsumentom i przedsiębiorstwom lepszego dostępu do towarów i usług. Badanie sektorowe uzupełnia wnioski ustawodawcze Komisji w tym obszarze. Ma ono umożliwić Komisji stwierdzenie ewentualnych problemów w zakresie konkurencji na europejskich rynkach handlu elektronicznego. W trakcie badania Komisja zgromadziła informacje z ponad 1 800 przedsiębiorstw sprzedających online towary konsumpcyjne i treści cyfrowe oraz przeanalizowała około 8 tys. porozumień dystrybucyjnych. Opublikowane dziś sprawozdanie wstępne przedstawia początkowe ustalenia Komisji dotyczące tych kwestii.

W sprawozdaniu określono praktyki biznesowe, które mogą wzbudzać obawy związane z konkurencją. W zależności od przypadku Komisja może wszcząć dochodzenia w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi praktyk ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej.

W sprawozdaniu wstępnym określono również pewne praktyki handlowe, które mogą ograniczaćkonkurencję w internecie. Sprawozdanie powinno skłonić przedsiębiorstwa do dokonania przeglądu ich aktualnych porozumień dystrybucyjnych, tak aby były zgodne z przepisami UE dotyczącymi konkurencji.

Internetowa sprzedaż towarów konsumpcyjnych

Producenci zareagowali na rozwój handlu elektronicznego, przyjmując szereg rozwiązań w celu lepszej kontroli dystrybucji swoich produktów oraz pozycjonowania swoich marek. Systemy dystrybucji selektywnej, w których produkty mogą być sprzedawane jedynie przez wybranych autoryzowanych sprzedawców, są coraz szerzej stosowane, a producenci coraz częściej sprzedają swoje produkty bezpośrednio konsumentom online.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9629

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.