Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

E-commerce wyprzedzi w 2015 r. tradycyjne sklepy

Autor: pr 10 lutego 2015 10:46

Prognozy dla branży e-commerce na rok 2015 są bardzo optymistyczne. Aż 48 proc. osób korzystających z usług sklepów internetowych planuje większe niż w zeszłym roku zakupy on-line - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej. Najchętniej kupowane produkty to: odzież, obuwie, artykuły do wyposażenia domu, sprzęt elektroniczny i komputerowy, książki oraz kosmetyki.

Średnia kwota jaką internauci wydają co miesiąc na zakupy w sieci to 156 zł. 57 proc. badanych deklaruje, że w tym roku będą częściej robili zakupy w sklepach internetowych niż w tradycyjnych (nie dotyczy to jedynie żywności i biletów). Najwięcej osób preferuje dostawę towarów kurierem, na drugim miejscu jest obiór paczek w placówce pocztowej, a stosunkowo najmniejszą popularnością cieszy się osobisty odbiór przesyłek w punktach typu paczkomaty czy sklepy sieciowe. - Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC pokazują, że Polacy polubili szybkość i wygodę, z jaką wiążą się zakupy on-line. Pozwala to przewidywać, że sprzedawcy i dostawcy, którzy będą potrafili sprostać rosnącym wymaganiom klientów, mogą liczyć na duże zyski w sektorze e-commerce - powiedział członek zarządu ARC Marek Lekki.

Mimo że aż 48 proc. osób kupujących w sklepach internetowych planuje w przyszłym roku zwiększyć budżet na wydatki on-line, to jednak wciąż powszechne są obawy związane z taką formą zakupów. Najwięcej wątpliwości dotyczy ewentualnej niezgodności produktu z zamówieniem, możliwości jego uszkodzenia w czasie transportu i prób oszustwa bądź wyłudzenia. Do zakupów w internecie część osób zniechęcają również wysokie koszty przesyłek lub brak pewności czy zamówiony towar dojdzie na czas. Najmniej osób obawia się bankructwa sklepu lub problemów związanych z płatnością przez internet.

25 grudnia 2014 r. wydłużeniu z 10 do 14 dni uległ ustawowy termin zwrotu towarów zakupionych przez internet. Badanie pokazało, że tylko 57 proc. kupujących on-line zna swoje prawa dotyczące możliwości odstąpienia od umowy. Reszta błędnie podawała terminy zwrotu takie jak: 7, 10 i 30 dni. 14 proc. ankietowanych przyznało się, że nie mają wiedzy na ten temat. Bezpośrednio po świętach informacja o przysługującym kupującemu terminie zwrotu przydała się tylko 5 proc. osób. Właśnie taki odsetek prezentów okazał się nietrafiony i wrócił do sklepów internetowych.

W odpowiedzi na nowe obowiązki, jakie postawiła przed przedsiębiorcami e-commerce zmiana ustawy o ochronie praw konsumenta, powstała nowa usługa eZwroty Poczty Polskiej. Ułatwia ona właścicielom sklepów kontrolę nad procesem zwrotów, pozwala obniżyć koszt samych przesyłek oraz gwarantuje bezpieczeństwo i terminowość doręczenia.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 23-26 stycznia 2015 metodą CAWI (samodzielnie wypełniana ankieta internetowa). Wzięła w nim udział reprezentatywna, licząca 501 osób, grupa dorosłych Polaków, którzy w okresie przed ostatnimi świętami Bożego Narodzenia kupili produkt przez internet. Celem badania było określenie zadowolenia z dostawy zakupów on-line zrobionych przed Świętami Bożego Narodzenia oraz poznanie planów konsumentów w zakresie zakupów w sklepach e-commerce w 2015 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • waldeq 2015-02-11 12:17:17

    Czy takie jednoznaczne stwierdzenie w tytule może być prawdziwe na podstawie internetowej ankiety przeprowadzonej wśród 501 osób, które w grudniu zrobiły zakupy online? Fakt, że z grupy 501 klientów sklepów internetowych 48% wyda więcej a 57% bedzie częściej robić zakupy online nie świadczy o tym że w 2015 e-commerce wyprzedzi sklepy tradycyjne. Wg jakiego parametru - wartosci sprzedaży?

  • Piaskowa Dama 2015-02-11 11:14:33

    To ile jest w końcu a ten zwrot towaru?! Tu piszą, że 14, ale roboczych czy zwykłych dni? Kiedyś śledziłem taki fajny blog "sklep dbający o prawa konsumenta" czy jakoś tak i tam wszystko fajnie opisywali, ale nie pamiętam adresu. Pomoże ktoś? Albo sam wyjaśni?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.