E-sklepy zaniepokojone pomysłem wystawiania paragonu przed zapłatą

Autor: dlahandlu.pl 20 grudnia 2018 11:56

Ministerstwo Finansów chce by od przyszłego roku paragony fiskalne były wydawane przez przyjęciem zapłaty od klienta. W ocenie Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izba) proponowane zasady wystawiania paragonów fiskalnych są niejasne i bardzo niekorzystne dla e-sklepów dokonujących sprzedaży wysyłkowej towarów i świadczenia usług przez Internet (on-line).

W przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych - w sklepach stacjonarnych, przy sprzedaży on-line nie dochodzi do wydania towaru lub wykonania usługi w momencie złożenia zamówienia i zawarcia umowy sprzedaży przez Internet. Towary (usługi) wydawane są dopiero po otrzymaniu płatności za złożone zamówienie.

Z uzasadnienia projektu Rozporządzenia wynika wprawdzie, że wprowadzona w §6 ust.1 pkt 1 regulacja określa generalną zasadę obowiązku wystawienia paragonu w stosunku do dokonanej sprzedaży i ta zasada nie dotyczy otrzymania należności przed dokonaniem sprzedaży (zaliczki). Dlatego zdaniem e-Izby sklepy internetowe miałyby obowiązek wydruku paragonu fiskalnego przed otrzymaniem zapłaty tylko w przypadku wcześniejszej wysyłki towarów lub wykonania usług. Biorąc jednak pod uwagę samą treść przepisów Rozporządzenia, istnieje ryzyko, że organy podatkowe zinterpretują te przepisy jako zobowiązanie do wystawiania paragonów już w dacie złożenia zamówienia on-line, przed dokonaniem faktycznej sprzedaży, czyli dostawą towarów lub usług. Byłoby to sprzeczne z przepisami ustawy o VAT i celem projektu Rozporządzenia.

Taka interpretacja przepisów w sprawie wystawiania paragonów przez organy podatkowe wymagałaby całkowitej zmiany systemów sprzedaży on-line oraz sposobu działania kas. Znacząco wzrosłaby też liczba anulowanych i korygowanych paragonów w trakcie dokonywania sprzedaży, gdyż klienci e-sklepów bardzo często rezygnują z zamówionych towarów po złożeniu zamówienia, oraz dokonują w nich zmian (vide raport e-Izby „Porzucony e-koszyk”). Obecnie w takim przypadku e-sklepy nie mają obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych, o ile nie otrzymały płatności. Zgodnie z treścią projektu Rozporządzenia mogą mieć obowiązek wystawienia paragonów oraz ich późniejszej (wielokrotnej) korekty, co nie przyczyni się do uszczelnienia systemu VAT - podkreśla w analizie Rozporządzenia Marta Kasztelan, koordynator ds. podatków e-Izby oraz doradca podatkowy w kancelarii Sowiński i Partnerzy.

Jeżeli przepisy Rozporządzenia wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2019 w obecnym kształcie, to mogą spowodować duże utrudnienia w działaniu branży e-commerce, gdyż sprzedawcy internetowi nie będą mieli pewności jak należy zastosować.

W przypadku, gdy regulamin e-sklepu, przewiduje, że do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi w momencie przyjęcia oferty przez naciśnięcie przycisku kup teraz, ale przed wypełnieniem formularza zamówienia, sprzedający może nie być w stanie zidentyfikować nabywcy, jeżeli nie podał on wcześniej swoich danych. Wówczas pojawia się problem z wydaniem paragonu fiskalnego. Dlatego będziemy prowadzić aktywny dialog z Ministerstwem Finansów, którego celem będzie dostosowanie zmian w tym zakresie do realiów biznesu - wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 850

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 403880

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.