Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

EEC 2015: Producenci i dystrybutorzy żywności poszukują alternatywnych rynków zbytu

www.portalspozywczy.pl 26 kwietnia 2015 13:40

EEC 2015: Producenci i dystrybutorzy żywności poszukują alternatywnych rynków zbytu Fot. PTWP

Ubiegły rok nie był zły dla eksporterów polskiej żywności. Producenci i dystrybutorzy zwiększają sprzedaż do krajów UE oraz poszukują alternatywnych rynków zbytu. Walczą o markę „Polska” i chcą konkurować nie tylko ceną, ale jakością i innowacyjnością – wynika z panelu „Polska żywność na świecie”, który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak potwierdził Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego, towary, które zostały objęte embargiem stanowiły 2/3 polskiego eksportu na rynek rosyjski. Eksportowaliśmy tam głównie: owoce i przetwory – 800 tys. ton, z tego 700 tys. ton jabłek (55 proc. całego eksportu jabłek trafiło na rynek rosyjski); warzywa i przetwory – 400 tys. ton, co stanowiło około 40 proc. całego polskiego eksportu tych produktów; mięso – 70 tys. ton, w tym ok. 35 tys. ton wieprzowiny (8 proc. eksportu); 50 tys. ton przetworów mleczarskich, w tym 25 tys. ton serów.

- Ubiegły rok nie był zły dla eksporterów polskiej żywności. Mimo utraty rynku rosyjskiego, zwiększyliśmy sprzedaż na rynku krajowym oraz eksport do krajów unijnych, a nasi przedsiębiorcy aktywnie poszukują nowych rynków zbytu – powiedział Lucjan Zwolak.

Przypomniał także o trzech unijnych mechanizmach wsparcia dla producentów owoców i warzyw. - Według naszej opinii, mechanizmy te były spóźnione, a pomoc była niewystarczająca. Jednak ostatecznie, w przypadku jabłek, objęły one 250 tys. ton. Programy te dały sadownikom komfort, że nie muszą podejmować nerwowych działań, że mogą w miarę spokojnie walczyć o nowe rynki. To między innymi było powodem, że ceny jabłek wróciły już faktycznie do poziomów sprzed roku. Na niektóre odmiany jabłek ceny są na poziomie 1,50 zł / kg i wyżej. Widać też, że maleje zainteresowanie naszymi działaniami antykryzysowymi – potwierdził Zwolak.

Podkreślił jednak, że – według oceny ARR – działania unijne zostały przeprowadzone za późno i w ograniczonym zakresie, szczególnie w porównaniu z innymi krajami, które dostały większą pomoc, a mają niższą produkcję i eksport od Polski.

- Zakładamy, że sprawdzi się stare przysłowie – „co nas nie zabije, to nas wzmocni” - dodał. 
Zdaniem Lucjana Zwolaka, aby znaleźć zbyt na odmiany jabłek uprawiane w Polsce trzeba – po pierwsze – promować je w kraju. W tym celu prowadzimy wieloletnie działania, takie jak „Owoce w szkole”.

- Drugi pomysł na zagospodarowanie polskiej produkcji jabłek dwukolorowych to szukanie nowych rynków zbytu. W tym sezonie były to m.in. kraje arabskie i Azja Wschodnia – dodaje wiceprezes ARR. 
Zaznacza także, że mamy dużą szansę eksportu jabłek do Chin i w tym celu organizowana jest kampania promująca jabłka dwukolorowe na tamtejszym rynku, m.in. na targach SIAL w Szanghaju, które odbędą się w maju.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,32

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.