EEC 2018: Strategie kreowania silnych marek spożywczych

www.portalspozywczy.pl 25 maja 2018 09:51

EEC 2018: Strategie kreowania silnych marek spożywczych Fot. PTWP

Podczas debaty zatytułowanej „Strategie kreowania silnych marek spożywczych” w ramach EEC 2018 przyjrzeliśmy się polskiemu przemysłowi spożywczemu pod kątem kreowania marek, brandów. Zapytaliśmy producentów żywności oraz marketerów czy warto budować marki spożywcze, jak to robić skutecznie i na lata.

Wstępna teoria dotyczącą kreowania marek spożywczych w Polsce jest taka, że polskie firmy jedynie mówią o markach, ale tak naprawdę niewiele robią w tym kierunku, aby swoje marki wypromować. Wolą wydawać pieniądze na produkcję czy dystrybucję, a zapominają o rozpoznawalności brandu i samego produktu (nawet jeśli jest on innowacyjny). Jednak wśród naszych prelegentów byli przedstawiciele największych i najsilniejszych polskich marek spożywczych, co zaprzecza wcześniejszej zasłyszanej teorii.

Na początku debaty paneliści odpowiedzieli na pytanie jak budować brand spożywczy. Czy już na samym początku jej tworzenia trzeba mieć świadomość marki? Czy kiedy Mokate i Spomlek startowały ze swoimi biznesami, jej twórcy mieli tę świadomość i „z premedytacją” podejmowali każdy kolejny krok? Oznaczali świadomie swoje produkty własnymi nazwami, czyli tym, co dzisiaj nazwiemy – marką?

Edward Bajko, prezes zarządu, Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek przyznał, że początków Spomleku oczywiście nie pamięta, ze względu na to, że to było ponad 100 lat temu.

- Natomiast już w czasach kiedy Spomlek zaczął pracować w naszym głównym zakładzie, produkowaliśmy ser typu gouda pod nazwą gouda w gatunku pierwszym z etykietą czerwoną albo drugim z etykietą niebieską. Dostarczaliśmy te sery tam, gdzie nam kazał rozdzielnik. Przyznam, że wówczas klienci witali te nasze dostawy z większą radością niż dzisiaj, niektórzy nawet czekali na nie pod sklepami - ale to bardzo stare czasy. Myślę, że takie świadome budowanie marki nowej strategii Spomleku na dobre zaczęło się 9 lat temu – przyznał prezes. Wtedy Spomlek postanowił, że przestanie być taką mleczarnią jak zdecydowana większość tzn. taką, która robi wszystko po trochu.

- Zrezygnowaliśmy wtedy z produkcji mleka spożywczego, jogurcików, śmietanek czyli tego co standardowo mleczarnie produkują. Postanowiliśmy się skoncentrować na serach, ze względu na to, że w tej kategorii mieliśmy największy potencjał produkcyjny – dodał Bajko. Wybór Spomleku padł na sery i mleczarnia stanęła przed kolejnym wielkim wyborem – w jaki sposób zbudować swoje marki - stworzyć parasol czy też budować brand serowy w oderwaniu od producenta. - Wybraliśmy drugi wariant, ze względu na to, że mieliśmy w planie podjęcie produkcji serów z różnych kategorii – popularnych, premium oraz rękodzielniczych i próba wrzucania tych produktów do jednego worka wydawała się nam niespójna. Stworzyliśmy więc  kilka marek. W ten sposób powstała marka serów popularnych Serenada, produkty charakteryzowała dynamiczna czarno-żółta szata graficzna, bez tradycyjnych krówek pasących się na łące. Nie akcentowaliśmy na opakowaniu kto to robi. Powołaliśmy również markę serów premium - Skarby serowara, z wyższej półki, długo dojrzewające. Trzecią naszą marką są Sery z Radzynia, to produkty rękodzielnicze. To są trzy różne kategorie, trzy różne marki, jeden producent, inna komunikacja, wizualizacja opakowań – wyliczał podczas panelu Edward Bajko.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,39

  • Śr

    3,28

  • Min

    2,64

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7626

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.