Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Egzekwowanie zasad uczciwości kupieckiej wyzwaniem UOKiK na najbliższe lata

Autor: UOKiK 14 stycznia 2015 09:47

Wzmocnienie i egzekwowanie zasad uczciwości kupieckiej to wyzwanie na najbliższe lata, jeżeli chcemy aby Polska nadal się rozwijała i doganiała najbardziej rozwinięte kraje świata. UOKiK ma tu ważną rolę do odegrania zarówno poprzez konsekwentne ściganie naruszeń praw konsumenckich, jak i działania miękkie – perswazję, wskazywanie najlepszych praktyk i mobilizowanie przedsiębiorców do branżowej samoregulacji - zapowiedział Adam Jasser, prezes UOKiK, podczas wystąpienia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

- (...) Nie ma efektywnej konkurencji bez uczciwego traktowania konsumentów na rynku. Co ciekawe, takie podejście staje się normą także w tych krajach wysoko rozwiniętych, które jako jedne z pierwszych wprowadziły przepisy antymonopolowe, a które do niedawna miały osobne instytucje do ochrony konkurencji i konsumentów. Mam tu na przykład na myśli Wielka Brytanię, która w zeszłym roku połączyła te dwa urzędy w jeden. Szef nowej instytucji, Competition and Markets Authority, David Currie tak uzasadnił tę zmianę: "Istnieją bardzo istotne związki i synergie pomiędzy tymi dwoma dziedzinami. Problemy konkurencyjne często przejawiają się w braku przestrzegania przez firmy prawa konsumenckiego, co uniemożliwia konsumentom dokonanie świadomych wyborów a zatem jest szkodliwe dla konkurencji." - mówił prezes UOKiK.

- Niestety, na podstawie przypadków, którymi UOKiK się zajmuje, uważam, że uczciwość kupiecka często nie jest priorytetem i naczelną zasadą funkcjonowania wielu firm działających w Polsce. I to bez względu na to czy są one kontrolowane przez rodzimy czy zagraniczny kapitał. Chodzi mi tu przede wszystkim o traktowanie konsumentów, a konkretnie o rzetelność w informowaniu ich o produktach czy usługach oraz wywiązywanie się z umów z nimi zawartych. O wprowadzaniu w błąd na etapie reklamy czy oferty poprzez zatajanie informacji lub wyolbrzymianie korzyści dla konsumenta. O nachalnym marketingu, np. podczas pokazów garnków czy sprzętu paramedycznego, podczas których konsumenci są poddawani presji by kupić „okazyjnie" drogie produkty lub wziąć lichwiarskie pożyczki. UOKiK prowadził i prowadzi setki postępowań w sprawach gdzie ewidentnie łamane są przepisy ale problem często leży w tym, że jako konsumenci trochę już przyzwyczailiśmy się do tego, że nieuczciwe praktyki są normą, a nie wyjątkiem. Profesor Marcin Król, historyk idei, nazywa to „narastającym lawinowo zjawiskiem „miękkiego oszustwa"- wyjaśniał Adam Jasser.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.