Ekspansja nadszarpnęła rentowność Lidla. Sieć narzuca sobie dyscyplinę kosztową

Autor: dlahandlu.pl za retaildetail.eu 18 lutego 2019 10:46

Ekspansja nadszarpnęła rentowność Lidla. Sieć narzuca sobie dyscyplinę kosztową fot. shutterstock

Międzynarodowa działalność Lidla przyniosła mu obrót w wysokości 46,1 miliarda euro, co stanowi wzrost o 11%. Największe wzrosty detalista zanotował w Wielkiej Brytanii (16%), Czechach (14%) oraz w Szwecji (11,2%). Międzynarodowa ekspansja nadszarpnęła jednak rentowność detalisty. W ostatnim roku obrachunkowym, sieć narzuciła sobie dyscyplinę kosztową oraz skupiłą się na poprawie efektywności pracy swoich pracowników. Obroty na jednego pracownika wzrosły z 349 000 do 352 000 euro rocznie.

Co roku analitycy Barclays przyglądają się wynikom finansowym Lidl Stiftung & Co KG, przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za międzynarodowe operacje Lidl. Barclays opublikował niedawno analizę roku finansowego sieci, który zakończył się w lutym 2018 r. i był pierwszym rokiem obrachunkowym obejmującym nowy rynek - amerykański.

Lidl rozpoczął ekspansję zagraniczną w 1988 roku i jest obecny w 26 krajach. Raport pokazuje, że firma kontynuuje silny wzrost dzięki wielu nowym sklepom, ale także, że koszty tej ekspansji są obciążeniem dla rentowności. Dzięki temu bilans Lidla wyglądał trochę mniej imponująco, potwierdzając trend, który rozpoczął się już w zeszłym roku.

Międzynarodowa działalność Lidla przyniosła mu obrót w wysokości 46,1 miliarda euro, co stanowi wzrost o 11%. Lidl zwraca uwagę, że obroty wzrosły w "prawie" każdym kraju. W poprzednich raportach stwierdzono, że obrót wzrósł w każdym kraju (jest to ważny niuans wskazany przez analityków).

Firma nie podaje osobnych wyników dla poszczególnych krajów, ale według szacunków IGD największym wzrostem cieszyły się:  Wielka Brytania (+ 16%), Czechy (+ 14%), Szwecja (+ 11,2%) , Austria (+ 8,3%) i Hiszpania (+ 7,8%). Na niemieckim rynku Lidl wzrósł o 5,2%, pomimo ostrej konkurencji - zwłaszcza teraz, gdy Aldi odnawia swoje sklepy i dodaje do oferty kolejne marki.

Pomimo wzrostu obrotów, marże zysku dla międzynarodowych operacji są pod presją już drugi rok z rzędu. Marża EBIT osiągnęła najniższy poziom od 2012 r., a marża EBITDA spadła do 6,4% - nadal jest jednak znakomita dla sprzedawców żywności (według standardów europejskich).

Według Lidla spadek zysków netto jest "zgodny z budżetowaniem" i wynika z kosztów ekspansji (prawdopodobnie chodzi o rynek amerykański (USA to jedyny kraj, jaki detalista dodał do swojego portfolio w ubiegłym roku finansowym). Analitycy Barclays podejrzewają, że operacje dotyczące modernizacji placówek w innych krajach europejskich również wpłynęły na zyski netto. W międzyczasie marża zysku brutto spadła do 26,5%.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!


  • poinformowany 2019-02-21 22:19:14

    nie jedyny bo Lidl otworzył się także w Serbii

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,99

  • Śr

    4,19

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8426
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.