Eksperci: Czy kupujący grają na czas w transakcji zakupu sklepów Piotra i Pawła?

Autor: wirtualnemedia.pl 20 sierpnia 2018 11:31

Eksperci: Czy kupujący grają na czas w transakcji zakupu sklepów Piotra i Pawła? Fot. Shutterstock.com

Przedłużająca się transakcja sprzedaży sieci marketów Piotr i Paweł i kłopoty ze spłatą zaległych faktur - tak obecnie ma wyglądać sytuacja poznańskiej spółki. Wcześniej jej władze informowały, że termin finalizacji transakcji będzie ogłoszony w lipcu. Nic takiego nie miało jednak miejsca. Jak ta transakcja wpłynie na rynek produktów premium? Wirtualnemedia.pl spytały o to ekspertów.

Michał Kierul, manager ds. fuzji i przejęć w Navigator Capital Group, ocenia, że oferenci „grają na czas”. - Mamy do czynienia z grą na czas. Z medialnych doniesień wiadomo, że spółka może mieć problemy płatnicze. Upływający czas nie działa na jej korzyść i być może, że oferenci wykorzystują ten fakt, aby obniżyć cenę sprzedaży - dodaje Michał Kierul. „Znikały już większe sieci i nie spowodowało to zaburzeń dla funkcjonowania rynku” Pytaniem pozostaje, jak zniknięcie sieci, która oferowała produkty premium, wpłynie na rynek.

Michał Kierul, manager ds. fuzji i przejęć w Navigator Capital Group przypomina, że Piotr i Paweł jest jedną z ostatnich sieci działających stricte w segmencie premium, który od kilku lat boryka się z problemami. - To właśnie w tym segmencie obserwowaliśmy jedne z głośniejszych turbulencji finansowych w ostatnich latach (np. Bomi czy Alma). Obecna sytuacja sieci Piotr i Paweł obrazuje strukturalną przemianę, jaka dokonuje się na rynku, w której dużą rolę odgrywają dyskonty i sklepy typu proximity, a maleje znaczenie hipermarketów i sklepów pozycjonowanych w segmencie premium - ocenia ekspert.

Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu zaznacza, że sklepy, a przynajmniej większość z nich pozostanie, tylko będą działały pod nowymi szyldami. - Natomiast trzeba sobie powiedzieć, że znikały już większe sieci i nie spowodowało to zaburzeń dla funkcjonowania rynku jako całości, tym bardziej że nie jest to sieć największa pod względem ilości sklepów – mówi. - Oczywiście szkoda, kiedy taka marka jak Piotr i Paweł znika z rynku. Był to jednak pewnego rodzaju symbol sieci premium. Natomiast tak samo jak zniknięcie Almy nie zmieniło zbyt wiele, tak samo zmiana szyldu z Piotr i Paweł na inny nie spowoduje rewolucji na rynku – uważa Maciej Ptaszyński.

Podkreśla, że każda sieć - niebędąca dyskontem - musi obecnie stawić czoła zupełnie innej polityce cenowej producentów. - Sprzedawanie towarów do dyskontów w cenach w najlepszym razie zbliżonych do kosztów odbijają sobie na mniejszych sieciach, które nie mają takiej pozycji negocjacyjnej. Ceny w dyskoncie na półce są często niższe niż sieć nie będąca dyskontem może dostać od producenta, a przecież koszt zakupu towaru to jeszcze nie wszystko na co składa się cena – dodaje dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Michał Kierul, manager ds. fuzji i przejęć w Navigator Capital Group zauważył z kolei, że rynek sklepów spożywczych premium w ciągu ostatnich lat podlegał sporym przemianom. - Przede wszystkim spotkał się z zaciętą konkurencją ze strony dyskontów, które poszerzając i uzupełniając swoją ofertę stały się również atrakcyjne dla zamożniejszych klientów. Coraz większe znaczenie dla klientów ma również wygoda zakupów, dlatego popularny staje się podział rynku pod tym kątem, m.in. na sklepy typu convienience lub proximity. Bardzo możliwe, że to właśnie te segmenty będą głównym motorem wzrostu w branży w najbliższych latach - mówi ekspert. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Zainteresowany 2018-08-27 20:48:07

    Bardzo dobre pytanie. Sam się interesuje tematem i dziwi mnie obojętność władzy. Nie mówię żeby Państwo czyli my sami dofinansowalo prywatna firmę, ale skoro tyle się mówi o tym że brak jest w naszym kraju polskiego handlu detalicznego to wydaje mi się że można by kupić pip i stworzyć firmę państwową ktora wspieralaby polskich producentów i dawała by Polakom miejsca pracy. No ale po co skoro jest u nas lepsze co niemieckie, francuskie i portugalskie...

  • pytanie 2018-08-27 15:35:54

    Dlaczego PiP nie może dostać dotacji rządowej tak jak dostaje np. Lidl od Niemców? Notabene do inwestowania w Polsce?

  • BarteZ 2018-08-24 12:07:43

    Piotra i Pawła wykupiła Biedronka tylko procesy sie wydłużają (być moze chodzi faktycznie o cenę firmy ) ale jak to sie skończy to jesli PiP zamieni sie w Biede to bedzie kolejny cios i powstaną kolejne sklepy które nic nie mogą zaoferować tylko 3 rodzaje napojów i to 2 marki własnej ja dzi3kuje wole robić zakupy w Tesco / Carrefour itp. Moze bedzie trochę drożej ale przynajmniej jest wybór a nie jego brak jak wlasnie w dyskontach ale co kto lubi ja tam wole Pepsi niż Vitelle czy jak to sie tam zwie (produkt własny Biedronki )

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,81

  • Śr

    3,99

  • Min

    2,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6389

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.