Eksperci o gazetkach promocyjnych: Źle skomponowana może zniechęcić do zakupów

Autor: mondaynews.pl 7 grudnia 2017 09:56

Eksperci o gazetkach promocyjnych: Źle skomponowana może zniechęcić do zakupów Fot. mondaynews.pl

Kapituła Programu AdRetail Inspirio (AdRI) sprawdziła kilka tysięcy gazetek sieci dyskontów, supermarketów, hipermarketów i convenience, opublikowanych w I półroczu br. Większość z 8-osobowego składu wskazała, że dostępne na rynku publikacje są mało czytelne – czytamy w serwisie mondaynews.pl.

Wynika to z nadmiaru prezentowanych blisko siebie produktów. Nagminnym błędem jest też pokazywanie towarów z różnych kategorii na jednej stronie. Ponadto ceny są przedstawiane na źle dobranych tłach, a przez to wyglądają niewyraźne. Co gorsza, nielogiczne łączenie ich z artykułami często może wprowadzać w błąd. Sieci zapominają również o tym, że obecnie, poza rabatami, konsumenci oczekują inspiracji do zakupów i informacji o walorach asortymentu.

– Podstawą jest oczywiście prostota i logiczne ustawienie produktów. Im więcej sieci chcą nam pokazać w gazetce, tym gorzej z jej czytelnością. W dzisiejszych czasach konsumenci lubią proste i przyjazne rozwiązania, a więc w tym kierunku należy zmierzać. Zalecam też usystematyzowanie kategorii i zachowywanie wyraźnej przestrzeni pomiędzy prezentowanymi artykułami, w celu lepszej ekspozycji – mówi Norbert Kowalski, przewodniczący Kapituły Programu AdRetail Inspirio.

Jak zaznacza kolejny ekspert, dr Maria Andrzej Faliński, cena nie powinna być dominującym przekazem w gazetce. Taki zabieg zachęca do zakupów na tzw. biednym rynku. Tymczasem polscy konsumenci już zdążyli się oswoić z produktami wysokiej jakości i takich obecnie poszukują. Z reguły niskie ceny kojarzą im się z asortymentem gorszego sortu. Dlatego, w ocenie eksperta, wyraźne zaznaczanie, że produkt jest niezwykle tani bardziej szkodzi, niż pomaga w sprzedaży.

Z kolei Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute, członek Kapituły AdRI uważa, że dla konsumentów pomocne jest przede wszystkim tematyczne grupowanie promocji. To pomaga im łatwo i szybko wyszukiwać interesujące obniżki, a dodatkowo pozwala je zapamiętać. Jak wykazała analiza, duża część graczy na rynku coraz lepiej korzysta z tej zasady, m.in. tworząc oferty dnia lub tygodnia. Niemniej, jest jeszcze wiele atrybutów promocji wykorzystywanych w dość małym zakresie, a docenianych przez konsumentów, np. darmowa dostawa produktów kupionych przez Internet czy rabat na następne zakupy.

Jak podkreśla dr Faliński, w gazetkach jest zdecydowanie za mało informacji o walorach produktów. A to jest podstawą do budowania trwałej relacji z konsumentem, opartej na szacunku do niego. Bez tego klienci mają odczucie instrumentalnego traktowania ich, jedynie jako źródła zysku. Dobra oferta w życzliwy i nienachlany sposób przedstawia nowości. W ocenie eksperta, „bezduszna” optymalizacja powierzchni promocyjnej gazetek może skutkować spadkiem liczby kupujących.

  • Klo 2017-12-08 02:38:03

    Jakiej logiki oczekujesz w gazetce promocyjnej?:D Czy zmieni ona cos w Tobie? Poruszy Twoj swiat zakupow? Przestaniesz w koncu patrzec na te sklejone ze soba promocje na brzydkim tle? Bo jak zaznacza kapitula "poza rabatami, konsumenci oczekuja inspiracji (...) informacji o walorach" a zaraz potem dodaje "podstawa jest oczywiscie prostota (...) im wiecej sieci chca nam pokazac w gazetce, tym gorzej z jej czytelnoscia" Wiec jak w koncu? Warto prezentowac walory danych produktow nasycajac przecietnego Kowalskiego perfekcyjnie okraglymi z lekkim odcieniem zlocistego koloru mandarynkami czy moze lepiej pojsc w prostote i nie meczyc konsumenta podobnymi haslami? Ciezko wywnioskowac co eksperci tak naprawde uwazaja. Szanowne grono ekspertow RADZI by usystematyzowac kategorie, tylko czy sprawdzajac! te "kilka tysięcy gazetek sieci dyskontów, supermarketów, hipermarketów i convenience, opublikowanych w I półroczu" ciezko bylo im znalezc klucz ktorymi posluguja sie sieci handlowe? Czy znalezli produkty na stronie z dzialu miesnego obok ktorych byly zaraz kosmetyki, a za nimi slodycze przeplatane z produtkami z agd/rtv? Z kolei zaraz dodaje "dla konsumentów pomocne jest przede wszystkim tematyczne grupowanie promocji" Czyli produkty z innych kategorii moga juz byc kolo siebie bo wazne jest grupowanie promocji, a nie usystematyzowanie ich?

  • Klo 2017-12-08 02:37:30

    Nie do konca rozumiem, czemu grono ekspertow przypisalo sobie pomysl, aby grupowac promocje "w ofercie dnia" jako swoj wlasny i radzi by tak robic czesciej? Skoro jestescie ekspertami zaproponujcie cos czego sieci handlowe jeszcze nie robia w gazetce? Zamiast krytykowac sieci wyjdzcie z wlasnym pomyslem.

    "jest jeszcze wiele atrybutów promocji wykorzystywanych w dość małym zakresie, a docenianych przez konsumentów, np. darmowa dostawa produktów kupionych przez Internet czy rabat na następne zakupy" - darmowa dostawa... produktow... kupionych przez internet? W gazetce handlowej? I jak ten Kowalski ma zamowic te produkty z gazetki? Klikajac w nie palcem?

    Dalej idąc za RADĄ "cena nie powinna byc dominujacym przekazem" - w gazetce.. promocyjnej? gdzie na pierwszym miejscu Kowalski zwraca uwage na cene? Sprawdza ktore produkty sa przecenione? Szuka ofert 2 w cenie 1? Drugi produkt za 1 grosz? Czy grono ekspertow zrobilo jakiekolwiek badania, co konsument stawia na 1 miejscu czytajac gazetke?

    W mojej opinii, Kapituła Programu AdRetail Inspirio (AdRI) powstala po to by stworzyc iluzje ekspertow w danej tematyce aby spopularozywac wlasny biznes. Dlatego uwazam, ze artykul powinien miec dopisek sponsorowany - zapewne firmy z ktorych sklada sie kapitula sluza oferta by skleic gazetke ew. nadac jej wiekszy(?) sens.. Tymczasem udzielajac rad sieciom handlowym jak ma wygladac ich gazetka moga tylko zniechecic do siebie potencjalnych klientow. Nikomu, niczemu to nie sluzy.

  • Villanova 2017-12-07 16:03:47

    Wystarczy wziąść do ręki gazetki TESCO , tragedia jak one wygladaja. Przeladowane informacjami, nic znalezc nie mozna, brak logiki poraza.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    2,64

  • Min

    1,29

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.