Eksperci prognozowali zapaść z powodu zakazu handlu. Pomylili się

Autor: gazeta.pl 28 lipca 2018 14:23

Zakaz handlu w niedziele to świetny przykład tego, jak bardzo eksperci mogą się mylić albo ordynarnie ściemniać. Po jego wprowadzeniu sklepy miała czekać zapaść, tymczasem sprzedaż rośnie, zyskują średnie sklepy osiedlowe - czytamy w gazeta.pl

Ograniczenie handlu w niedziele miało ograniczyć sprzedaż detaliczną, co spowodowałoby to, że wzrost PKB by wyhamował. Karierę robiły „szacunki” portalu Bankier, według którego gospodarka miała stracić w jego wyniku 50 mld zł. Analitycy przemnożyli średnią wartość sprzedaży w niedziele przez liczbę niedziel w roku. Ucierpieć miał też budżet z powodu spadku wpływów z podatku VAT.

Tymczasem w marcu, czyli w pierwszym miesiącu obowiązywania przepisów, sprzedaż detaliczna wzrosła wręcz o niemal 9 proc. rok do roku - był to drugi najwyższy wzrost od początku 2015 r. W okresie 2015-18 tylko w styczniu 2017 roku sprzedaż detaliczna odnotowała wyższy wzrost – niecałe 10 proc. Tak dobry wynik był efektem czynników sezonowych – w marcu Polacy robili zakupy wielkanocne, rok wcześniej robili to w kwietniu. Tak więc to właśnie kwiecień 2018 roku miał być szczególnie słaby – odpadały świąteczne zakupy, a handlowa miały być tylko jedna niedziela. Mimo to i tak sprzedaż detaliczna odnotowała 4-proc. wzrost rok do roku. Od maja dynamika wzrostu powróciła na wyżyny i w maju wzrost wyniósł 6 proc., a w czerwcu – 8,2 proc., co było czwartym najlepszym wynikiem w latach 2015-18.

Budżet notuje po maju niemal 10-miliardową nadwyżkę. Według informacji Ministerstwa Finansów w okresie styczeń-maj wpływy z podatków pośrednich wzrosły o prawie 4 proc. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Do maja budżet zrealizował 42 proc. wpływów z podatków pośrednich założonych na cały rok.

W pierwszym kwartale, który obejmował jeden miesiąc z nowymi przepisami, zatrudnienie w handlu wzrosło. Na koniec marca zatrudnienie w handlu było większe o 3,3 proc. od tego w marcu 2017 roku i o 1,8 proc. od końca grudnia 2017 roku.

W okresie styczeń-kwiecień 2018 roku cały rynek FMCG wzrósł o 3,4 proc. Jednak sprzedaż na stacjach paliw wzrosła aż o 16 proc. Wyraźnie wzrosła również sprzedaż w średnich sklepach spożywczych -  o 7,8 proc. Szczególnie udany miały kwiecień, w którym była tylko jedna niedziela handlowa – ich wzrost sprzedaży wyniósł prawie 9 proc. rok do roku. W tym samym miesiącu hipermarkety zanotowały 18-proc. spadek, a dyskonty - ponad 3-proc. Część niedzielnej sprzedaży przeniosła się z największych sklepów do mniejszych, które mogą być otwarte w niedziele. Choć nie do tych najmniejszych, o powierzchni do 40 m kw., które zanotowały w kwietniu niewielki, 1,5-proc. spadek sprzedaży. 

Jak widać, na razie nie spełniły się żadne przepowiednie krytyków ograniczenia handlu w niedziele. Sprzedaż detaliczna rośnie podobnie jak zatrudnienie w handlu. Równie dobrze radzi sobie budżet - czytamy w gazeta.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7997

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 560100

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.