Eksperci: SRKH przyniesie szereg korzyści dla handlu

Autor: MondayNews 16 października 2018 09:41

Eksperci: SRKH przyniesie szereg korzyści dla handlu Na zdj. Maria Andrzej Faliński, niezależny ekspert. Fot. PTWP

Opinie branży handlowej są zgodne, że Sektorowa Rama Kwalifikacji Handlu to bardzo potrzebne narzędzie pomocnicze. Z założenia ma usprawnić w firmach różne procesy związane z zarządzaniem personelem. Zastosowanie SRKH powinno ograniczyć rotację pracowników, która jest poważnym problemem w całym sektorze sprzedaży. Korzyści mogą spodziewać się osoby już zatrudnione i planujące karierę w handlu. Pozytywne zmiany będą odczuwalne na poziomie edukacji, również tej pozaformalnej. Prostsze i bardziej przejrzyste stanie się też planowanie ścieżki zawodowej.

Dziś należy dążyć do tego, żeby rynek pracy był jednolity. Jak stwierdza Andrzej Wojciechowicz, w handlu jest to szczególnie potrzebne ze względu na bardzo dużą konkurencję i pewną pauperyzację kwalifikacji. Ekspert podkreśla, że często zatrudniani są cudzoziemcy, np. Ukraińcy, Białorusini i Pakistańczycy. Oni przychodzą bez odpowiednich kwalifikacji. Trzeba więc mieć przynajmniej określone wymagania w stosunku do nich w sposób bardzo ogólny, ramowy.

– Ludzie przemieszczają się pomiędzy krajami i podejmują zatrudnienie. Może się okazać, że systemy kształcenia były zupełnie niepodobne do siebie, a kandydaci mają kwalifikacje, tylko nie są w stanie ich potwierdzić. Polaka jadącego do Niemiec, Holandii czy Anglii nie pytają o ukończone szkoły, tylko o to, co konkretnie potrafi. I to już jest język kwalifikacji – wyjaśnia dr Piotr Klatta. 

Bardzo często ogłoszenia o pracę na tym samym stanowisku są nieczytelne i niespójne, co podkreśla Andrzej Wojciechowicz. Ekspert Komisji Europejskiej dodaje, że wymagania w stosunku do kandydatów są niejasno określone. Rama pomoże stworzyć takie treści, które będą klarowne dla potencjalnego pracownika. On, aplikując czy idąc na rozmowę, będzie wiedział, czy spełnia kryteria. To korzyści obopólne.

– Firmy mają kłopoty ze znalezieniem osób z odpowiednimi kwalifikacjami, ale to stary problem. SRKH może podnieść etos handlowca. W społeczeństwie spadł prestiż pracownika tego sektora gospodarki, zwłaszcza na niższych stanowiskach. Wielu kasjerów czy sprzedawców, którzy trafiają do danej firmy, szybko zaczyna się rozglądać za lepiej płatnym zajęciem – zauważa wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.   

Jak stwierdza dr Faliński, SRKH ułatwi układanie różnego rodzaju tabel, również tych związanych z wynagradzaniem pracowników. Ekspert podsumowuje, że na razie mamy do czynienia z pewnego rodzaju koncepcją. Ona nie zaistnieje, jeżeli nie będzie odpowiednich działań i dialogu. To wymaga kilkumiesięcznej akcji informacyjnej na poziomie publicystycznym, konferencyjnym, potrzebne są spotkania w środowisku oraz ze specjalistami od HR-u. Trzeba przedstawić korzyści dla wszystkich zainteresowanych.

 

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,99

  • Śr

    6,87

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8512
Ilość aktualnych ofert: 477360

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.