Eksperci: Zakaz wprowadzania konsumenta w błąd został rozszerzony także na treści reklamowe

Autor: dlahandlu.pl 15 stycznia 2015 09:16

Ponad 100 tys. zł może wynieść kara pieniężna nałożona na firmę wprowadzającą do obrotu żywność nieprawidłowo oznakowaną. Wprowadzone 13 grudnia 2014 roku Rozporządzenie UE nr 1169/2011 rozszerza jednak zakres odpowiedzialności. Sankcje mogą dotyczyć nie tylko producentów, ale i np. właścicieli sklepów internetowych oferujących żywność.

„Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów mogą być dotkliwe, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorców. Właściwy inspektor Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHAR-S) może nałożyć karę nawet w wysokości przekraczającej 100 tys. zł (trzydziestokrotność przeciętnego wynagrodzenia brutto za poprzedni rok). Jednak wysokość tej kary może być wymierzona do pięciokrotnej wartości brutto zakwestionowanej ilości żywności" - wyjaśnia Remigiusz Pytlik, adwokat z Adwokackiej Spółki Partnerskiej Malczewski Stoczczak Matyaszczyk, partner SHOS.PL.
Rozporządzenie 1169/2011 zawiera przepisy pozwalające na wykorzystanie już wyprodukowanych opakowań do wyczerpania zapasów, z czego skwapliwie korzystają przedsiębiorcy. „To dość ryzykowna droga - nowe przepisy dotyczą nie tylko rozmiaru czcionki czy zawartości informacyjnej opakowania, ale przede wszystkim zabraniają wprowadzania konsumenta w błąd, np. poprzez sugerowanie innego, niż faktyczny, kraju pochodzenia" - dodaje.
„Największą zmianą, bo z punktu widzenia przedsiębiorcy najtrudniejszą do wdrożenia, jest rozszerzenie zakazu wprowadzania w błąd na reklamy oraz sposób prezentacji produktów. To oczywiście duże wyzwanie, ale i szansa na opracowanie lepszych, bardziej czytelnych treści promocyjnych, począwszy od opakowań, przez reklamy, po materiały POS" - mówi Kamila Radomska-Woźniak, właścicielka agencji Nonoproblemo, partner SHOS.PL. Jednocześnie radzi, aby przed podjęciem decyzji o zmianie opakowania, przeprowadzić jego weryfikację pod kątem zgodności z nowymi przepisami.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8644

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.