Ekspert: Dziś wiedza nie prowadzi do działania i zmiany w biznesie

Autor: dlahandlu.pl 25 kwietnia 2019 10:42

Ekspert: Dziś wiedza nie prowadzi do działania i zmiany w biznesie dr hab. Bolesław Rok, prof. ALK, ekspert w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego

- O żywności ekologicznej dyskutujemy już od wielu lat. Dyskusje są coraz ciekawsze, ale rzeczywistych, wielkoskalowych zmian w postawach uczestników rynku nie widać. Powtarzane są postulaty dotyczące potrzeby lepszej edukacji konsumentów, skutecznego wsparcia ze strony państwa. Nadal słychać nadzieje związane z dojrzewaniem rynku, rosnącą świadomością ekologiczną, bardziej skutecznymi samoregulacjami wprowadzanymi przez największych detalistów. Wciąż powtarzamy zaklęcia o etyce i społecznej odpowiedzialności, o drobnych zmianach, które konsumenci powinni wprowadzać, podczas gdy potrzebna jest zmiana radykalna - mówi dr hab. Bolesław Rok, prof. ALK, ekspert w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego.

- W dyskusjach na poziomie globalnym podkreśla się dziś, że w każdym biznesie najważniejszy jest „cel społeczny”, czy też „wyższy cel”, czyli realizacja dobra wspólnego. Można zatem przyjąć, że branża handlowa istnieje przede wszystkim po to, żeby podnosić jakość życia ludzi, spełniając jednocześnie niezwykle istotną rolę społeczną na poziomie gospodarki krajowej. Dlaczego zatem nie widać istotnych zmian? - zastanawia się ekspert.

Jego zdaniem odpowiedzialność nadal nie wiąże się w tym sektorze ze społeczną innowacyjnością, czyli nastawieniem na nowe produkty i usługi społecznie użyteczne, przyczyniające się wprost i jednoznacznie do zdrowia wszystkich obywateli.

- Chociaż czytamy w światowych raportach, że dieta, sposób odżywiania ma decydujący wpływ na zdrowie, długość życia i jakość tego życia, to chyba nadal myślimy, że nas to nie dotyczy. Doskonale wiemy, jakie zmiany są potrzebne i dlaczego, wiemy jak bardzo niebezpieczne będzie ich niewprowadzanie. Niestety, nie jest już prawdą sokratejskie przekonanie, że wystarczy poznać to co jest dobre, by postępować dobrze. Dziś wiedza nie prowadzi wcale do działania, do rzeczywistej zmiany w biznesie. Nie dokonamy radykalnej transformacji, gdyż brakuje determinacji wśród różnych interesariuszy, a zmiana nawyków konsumpcyjnych nie jest możliwa bez pełnej współpracy biznesu, sektora publicznego i obywatelskiego. To nie mądrość uczonych jest obecnie przewodnikiem. Będzie nim raczej doświadczenie katastrofy, ponieważ być może dopiero wtedy staniemy się gotowi do prawdziwych zmian - puentuje Bolesław Rok.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Irena Groblewska 2019-04-28 03:17:40

    Szanowny Profesorze, już od dawna wiedza nie prowadzi do zmiany i działania nie tylko w biznesie. Bardzo mądrze Pan pisze, ale ten temat wymaga debaty, filmu dokumentalnego z przyzwoitym budżetem i programów edukacyjnych. Najpierw trzeba przeszkolić tych, którzy będą oceniać projekty edukacyjne. Obserwowałam przez lata, jak w Szwecji wprowadzano przez edukację dzieci już w przedszkolu segregacje śmieci a w USA zasady zdrowego odżywiania. Mam pomysł co można zrobić, a scenariusz filmu "na temat" leży w mojej szufladzie. Może czas coś zrobić.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7786
Ilość aktualnych ofert: 476982

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.