Ekspert: Emocje w handlu coraz ważniejsze

Autor: dlahandlu.pl 31 grudnia 2018 10:02

Ekspert: Emocje w handlu coraz ważniejsze Fot. Shutterstock.com

- Z doświadczeń z rynku handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych wynika, że paradoksalnie przyszłość handlu detalicznego nie będzie polegać na sprzedaży, ale na tworzeniu miejsc wyjątkowych, które mają wzbudzić pozytywne emocje związane z zakupami, być przede wszystkim miejscem spotkań - uważa Agnieszka Pytlas, partner zarządzający kancelarii Magnusson, Tokaj i Partnerzy.

Jeszcze 15 lat temu sprzedaż detaliczna online w Polsce była nowością, teraz jest warta ponad 40 mld i rok do roku rośnie w tempie dwucyfrowym. W tym samym okresie bardzo wzrosła również wielkość powierzchni handlowej w Polsce i rozrosła się do aktualnych 14 mln mkw. powierzchni handlowej. 

- Okazuje się, że sprzedaż tradycyjna i online mogą mocno na siebie wpływać i to w pozytywnym sensie: sprzedawcy detaliczni zwiększają sprzedaż przez Internet, wykorzystując swoją fizyczną przestrzeń do budowania wizerunku marki i często jako wystawę sklepową, a także pragmatycznie do obsługi zamówień internetowych. Z kolei marki internetowe odkrywają, że fizyczny handel detaliczny jest bardziej opłacalną drogą do dotarcia do klientów i tworzą miejsca, gdzie handel w tradycyjnym rozumieniu sklepów stacjonarnych łączy się z możliwościami Internetu, multimediami, cyfrowym dostępem do szerokiego wyboru towarów - podkreśla Agnieszka Pytlas.

W ślad za tymi zmianami, którym już ogólnie nadano wspólne określenie Handlu Przyszłości próbuje nadążać system prawny Unii Europejskiej w ramach programu Nowy Ład dla Konsumentów, który zgodnie z ideą Komisji Europejskiej ma zagwarantować, że wszyscy europejscy konsumenci będą mogli w pełni korzystać z przysługujących im praw oraz dopasowania tych praw do ery cyfrowej. Zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej z ubiegłego roku, dzięki nadchodzącym propozycjom zostanie zagwarantowane, że prawa te staną się rzeczywistością online i offline. Zdaniem Komisji, przepisy konsumenckie UE przyczyniły się do zwiększenia zaufania konsumentów: w 2016 r. prawie 6 na 10 konsumentów (58%) uważało, że są dobrze chronieni podczas dokonywania zakupów przez Internet z innego państwa członkowskiego, w porównaniu do zaledwie jednego na dziesięciu (10%) w 2003 r. 7 na 10 osób stwierdziło, że skorzystało z prawa do bezpłatnej minimalnej dwuletniej gwarancji na towary. 

- Z doświadczeń z rynku handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych wynika, że paradoksalnie przyszłość handlu detalicznego nie będzie polegać na sprzedaży, ale na tworzeniu miejsc wyjątkowych, które mają wzbudzić pozytywne emocje związane z zakupami, być przede wszystkim miejscem spotkań, spędzania wolnego czasu i rozrywki a rozwiązania przestrzenne nowych centrów handlowych mają być na tyle elastyczne by umożliwiać ciągłe zmiany przeznaczenia. Przykładem mogą być gigantyczne amerykańskie galerie handlowe typu American Dream, które w swojej ofercie proponują sztuczne stoki narciarskie i parki wodne. Handel detaliczny, we wszystkich swoich wielokanałowych formach, musi ewoluować, aby przetrwać, ale mam nadzieję, że jego przyszłością nie będą gigantyczne parki rozrywki w wydaniu amerykańskim - komentuje ekspertka.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    2,99

  • Min

    2,45

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6609
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.