Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ekspert: Łowcy okazji bez większego wpływu na przychody sieci

www.portalspozywczy.pl 5 sierpnia 2014 21:27

Przedstawiciele sieci handlowych przesadzają, gdy mówią, że Łowcy okazji mocno wpływają na generowane przez nie rezultaty finansowe - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Alicja Kalińska, dietetyk, ekspert w zakresie doradztwa żywieniowego w firmie SetPoint.

Co pani sądzi o zdobywających coraz większą popularność produktach na wyłączność? Dzięki temu, że są dostępne tylko w jednej sieci, może ona narzucić stosunkowo wysoką cenę, skoro ma pewność, że konsument nie porówna jej z ceną w innym sklepie.
To zjawisko będzie się nasilało. Nie chodzi tu jednak tylko i wyłącznie o dużą marżę dla sieci, której wysokość w takim wypadku rzeczywiście jest znaczna, ale to jest też po prostu sposób na wyróżnienie się na rynku. Tego typu produkty mają przyciągać konsumentów tym, że nie są dostępne nigdzie indziej. To dosyć oczywiste, że sieci muszą się różnicować, wyróżniać się na tle konkurencji. Choć to prawda, że produkty na wyłączność mocno przyczyniają się do polepszenia sprzedaży. Klient, gdy już przyjdzie do sklepu właśnie po ten konkretny produkt, najczęściej kupi coś jeszcze, bo nie będzie tracił czasu na chodzenie gdzie indziej po resztę zakupów.
Istnieją jednak osoby, które zachowują się dokładnie na odwrót, czyli wędrują od sklepu do sklepu. Są to tak zwani łowcy okazji, którzy wynajdują różnymi metodami informacje o najnowszych promocjach i kupują tylko przecenione produkty, nie wkładając przy okazji nic więcej do koszyka.

Produkty, które kupują łowcy okazji, rzeczywiście są przez sieci sprzedawane poniżej marży. Zazwyczaj produkty w takich cenach mają zachęcić konsumentów do tego, aby sięgnęli po coś więcej. Jeśli klient zakupi tylko żywność w promocji, to sieć niewątpliwie nie wyjdzie na tym dobrze finansowo. W związku z tym nasilające się zjawisko łowców okazji jest zdecydowanie niekorzystne dla sieci handlowych. Nie sądzę jednak, aby rosnąCA skala zjawiska łowców okazji doprowadziła do tego, że na przykład sieci zaczną ograniczać liczbę promocji. Sieci dostosują się do nowej sytuacji i znajdą jakieś inne wyjście. Zawsze to robiły i nadal będą to robić.
Żeby promocja rzeczywiście przyciągała klienta, musi dotyczyć podstawowych produktów żywnościowych, spożywanych na co dzień, albo takich, których każdy używa, jak środki czystości. Warto jednak pamiętać, że promocja to często rzecz względna, socjotechnika. Mnóstwo sieci tuż przed dużymi obniżkami najpierw podnosi cenę, żeby koniec końców, po wprowadzeniu promocji, wyjść na to samo. Umysł konsumenta ulega sterowaniu. Klient nie pamięta, czy tydzień wcześniej dany produkt kosztował tyle, ile wynosi cena, którą widzi, czy może był tańszy. Rzadko kiedy jest w stanie to zapamiętać i przyswoić. Konsumenci mają stosunkowo duże zaufanie do sklepu, a słowo promocja jest dla nich słowem magicznym.

  • artofsale.com.pl 2014-08-06 07:03:08

    Mechanizm jest taki: kupuję crocsy w Lidlu z marżą ujemną dla sklepu. Ale wyszarpywaniem tych gumowych klapek tak się zmęczyłem/łam, że kupuję sobie wodę i batonik dla uzupełnienia energii. Dodatkowo dorzucam jeszcze czteropak piwa albo wino, żeby uczcić okazję jaką udało mi się zdobyć. W ten sposób na jednym towarze sklep jest na minusie a na trzech - na plusie. I wszystko jest OK.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,13

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.