PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Ekspert: Niewykluczone, że Tesco opuści nie tylko Polskę, ale całą kontynentalną Europę

Autor: dlahandlu.pl 22 listopada 2019 11:49

Ekspert: Niewykluczone, że Tesco opuści nie tylko Polskę, ale całą kontynentalną Europę Fot. Shutterstock

To, że Tesco wycofuje się z Polski nie jest żadną tajemnicą. Drastyczne obniżenie wyników i sprzedaży na naszym rynku trwa już od lat i to są rzeczy odnotowane – mówi w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Ekspert komentuje dla nas informacje o planach wycofania się Tesco z Polski, które jako pierwsze podały Wiadomości Handlowe. Pod koniec października w reprezentującym brytyjskie Tesco banku inwestycyjnym Barclays złożone zostały oferty na zakup spółki Tesco Polska. Za jednego z głównych pretendentów do przejęcia Tesco uważana jest sieć Aldi. Zarówno Tesco jak i Aldi odpowiedziały, że zgodnie z polityką firmy nie komentują udziału w żadnych negocjacjach biznesowych.

Kto w kolejce po sklepy Tesco?

- To nie jest żadna niespodzianka. Drastyczne obniżenie wyników i sprzedaży na naszym rynku trwa już od lat – mówi serwisowi dlahandlu.pl Maria Andrzej Faliński.

Jego zdaniem, strategia dla polskiego rynku, którą przedstawiło Tesco w ubiegłym miesiącu, miała na celu raczej uspokojenie pracowników.

- Tesco, nauczone złym przykładem wcześniej opuszczających nasz rynek firm wiedziało, że należy zaproponować jakąś strategię, aby nie doprowadzić do masowego exodusu pracowników, co na przykład swego czasu spotkało Reala – mówi Maria Andrzej Faliński.

Przypomnijmy, Tesco w październiku informowało, że chce w Polsce skupić się na mniejszych sklepach. Decyzja oznacza przebudowę największych hipermarketów do formatu tzw. hipermarketów kompaktowych. Na koniec sierpnia br. Tesco miało w Polsce 345 sklepów. W prezentacji po wynikach za pierwsze półrocze 2019/20 Tesco podało, że chce mieć docelowo w Polsce 97 kompaktowych hipermarketów oraz 216 supermarketów, czyli łącznie 313 sklepów. Grupa informowała także, że zamierza w Polsce zmniejszyć liczbę pozycji asortymentowych z 41 000 SKU do około 11 000 - 13 000 SKU.

- To, co zaproponowało Tesco: pozostawienie na rynku około 300 sklepów i przebranżowienie, to dla wszystkich dobrze znających rynek handlu w Polsce było swego rodzaju „korporacyjną legendą”. Pisałem już wcześniej, że nawet jeśli pozostawiliby u nas te mniejsze formaty, w segmencie między Dino a supermarketami i dyskontami, to przy braku franczyzy i niewielkiej porównawczo skali, te 300 sklepów nie miałoby szans – ocenia Maria Andrzej Faliński.

Ekspert wskazuje na kilka niesprzyjających dla Tesco okoliczności, w tym: nadchodzące spowolnienie gospodarcze, mocny wzrost sieci dyskontowych, a także rozwój sieci Dino, która przekroczyła już 1000 placówek. - Nie zapominajmy też, że polityka państwa nie sprzyja sieciom - ocenia ekspert.

- Przy tych problemach finansowych, które w naszym kraju notowało Tesco, nie wróżyłbym powodzenia tej strategii, którą przedstawili – dodaje.

- To, co uda im się sprzedać w Polsce, prawdopodobnie wykorzystają tam, gdzie powodzi im się lepiej, czyli w Wielkiej Brytanii. Moim zdaniem, wyjście z Polski oraz dobre wyniki na rodzimym rynku dają przesłanki by przypuszczać, że spółka chce opuścić całą kontynentalną Europę - podsumowuje Maria Andrzej Faliński.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Piotr 2019-11-26 01:58:43

    Do lata to jest do wymiany zarządu w centrali żądaną decyzja nie zapadnie. Chociaż ta cała nowa strategia to jak krojenie sieci dla dyskontera (Aldi?), który wcale po ewentualnym przejęciu nie będzie miec łatwo. Sklepy Tesco są przeważnie stare w słabych lokalizacjach, wymagają sporych nakladow.

  • Były kiero 2019-11-25 11:27:20

    Kiero!! W punkt idealnie!

  • kiero 2019-11-22 16:22:48

    @sklepikarz od 25 lat nie prawda. Przyczyną dążenia Tesco w kierunku przepaści na polskim rynku jest bierność. Od co najmniej 5-6 lat Tesco nie podejmowało żadnych kroków aby konkurować. Bierność to główny grzech tej firmy, ale poza tym to podejmowanie głupich i nieopłacalnych decyzji w tym angażujących niepotrzebnie pracowników sklepów. Tesco Polska śmiało by mogła założyć Ministerstwo Głupich Kroków i byli by w tym dobrzy. Kolejny grzech to zbyt rozbudowana struktura we firmie i tworzenie środowiska sprzyjającego małej wydajności i efektywności. Każdy sobie rzepkę skrobie to powinno być głównym mottem tej firmy. Poza tym ludzie zwalniani cieszyli się, że dostali wypowiedzenie i odprawy i traktowali to bardziej jako nagroda niż jakieś przykre doświadczenie. Pokrzywdzeni bardziej się czuli ludzie, którym nie zaproponowano opuszczenia firmy a pozostania w niej. Tym samym powstał zabawny paradoks. Oczywiście zarząd swoje mówi i próbuje czarować a większość pracowników obstawia, że jak firma będzie istnieć do marca to będzie wszystko na co stać Tesco Polska. ;)

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7394
Ilość aktualnych ofert: 493979

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.