Ekspert: Niskie bezrobocie i wzrost płac przekładają się na dobre nastroje konsumentów

Autor: PAP 21 lutego 2018 14:28

Bezrobocie jest niskie, a płace systematycznie rosną, co przekłada się na dobre nastroje konsumentów - powiedział w środę PAP główny ekonomista Pekao SA Marcin Mrowiec, komentując dane GUS o koniunkturze konsumenckiej w lutym tego roku.

Zdaniem Mrowca dane GUS o koniunkturze konsumenckiej nie są zaskoczeniem i wpisują się w trend niemal liniowego - z pewnymi odchyleniami z miesiąca na miesiąc - wzrostu wskaźnika od 2013 r. "To pozostaje spójne z tym, jak przeciętny konsument widzi świat, mówiąc w pewnym uproszczeniu" - wyjaśnił ekonomista.

Zwrócił uwagę na spadającą od kilku lat stopę bezrobocia, która obecnie notuje najniższe historycznie poziomy. Zauważył, że przez wiele lat po przemianach ustrojowych mieliśmy do czynienia z wysokim lub bardzo wysokim bezrobociem, co przekładało się na obawy konsumentów dotyczące utraty pracy. Obecnie konsumenci widzą, że nawet jeżeli stracą pracę, to szybko będę mogli znaleźć inną.

"To istotny filar, który wpływa na poprawę nastrojów konsumenckich" - powiedział ekonomista. Według niego spadek stopy bezrobocia to przede wszystkim efekt tego, że gospodarka cały czas zgłasza popyt na nowych pracowników, a podaż pracy maleje - więcej pracowników przechodzi bowiem na emeryturę, niż młodych trafia na rynek pracy. "To się przekłada na wzrost płac, szczególnie w ostatnich kwartałach na wzrost płac najniższych" - zauważył Mrowiec.

Jego zdaniem gospodarstwa domowe, które przez ostatnie kilkadziesiąt lat były w najcięższej sytuacji, teraz najbardziej odczuwają wzrost swoich wynagrodzeń - statystycznie obserwują największy procentowy przyrost płac. "Po pierwsze konsumenci widzą, że stanowiska pracy są bezpieczne, a po drugie, że płace od kilku lat w miarę systematycznie rosną, dosyć wyraźnie powyżej inflacji" - podkreślił ekonomista.

Według niego z praktycznego punktu widzenia dane GUS mówią, że konsumpcja prywatna jest i w najbliższym czasie będzie mocna, dalej będzie napędzać wzrost gospodarczy. "Przedsiębiorcom i firmom, które działają na rynkach bezpośrednio z konsumentem wskaźnik ten mówi, że mogą się nie bać o przyszłość, bowiem konsument: zarabia coraz więcej, chce wydawać, będzie wydawał" - powiedział Mrowiec.

Zauważył, że konsumpcja prywatna stanowi prawie 60 proc. PKB i była główną siłą napędową wzrostu gospodarczego od 2013 r. W jego ocenie dopóki nie wystąpi jakiś istotny czynnik, który wytrąci konsumentów z dobrego nastroju, będą oni mieć tendencje do kontynuowania wydatków.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9084

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.