Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować?

Autor: dlahandlu.pl 3 listopada 2017 10:02

Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować? Na zdj. Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC

Jesteśmy świadkami kolejnej fazy konsolidacji rynku handlu, która jest efektem zaostrzającej się konkurencji. Jednym z formatów, które najbardziej tracą w tej sytuacji są supermarkety i to one powinny być głównym obiektem przejęć – ocenia w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC.

Jak ocenia Pan obecną sytuację na rynku fuzji i przejęć w handlu? Czy konsolidacja sieci będzie postępować?

Jak najbardziej. To co widzimy, to kolejna faza konsolidacji rynku handlu. Obecna sytuacja jest pokłosiem tego, co działo się przez ostatnie lata, czyli bardzo ostrej wojny cenowej między poszczególnymi formatami i dużego zagęszczania się sieci sklepów. Wszyscy operatorzy obecni na tym rynku zwiększali liczbę swoich placówek i walka o klientów się zaostrzała.

Część sieci na tym wygrywa – głownie format dyskontowy i format convenience, czyli sklepów blisko domu. Obydwa formaty, choć posiadają zupełnie inne misje zakupowe, wypłynęły na fali zaostrzającej się konkurencji. Podczas gdy dyskonty przyciągnęły klientów postrzeganiem cenowym oraz coraz lepszym asortymentem, sieci convenience bazowały przede wszystkim na lokalizacjach blisko klienta i  zakupach impulsowych.

Na tak rozwijającym się rynku intensywnie rosła także sieć Dino z ciekawym, wystandaryzowanym formatem sklepów. Dino rozwijało się głównie w miejscach, gdzie była zdecydowanie mniejsza konkurencja ze strony dużych sieci, czyli w mniejszych miejscowościach. I świetnie sobie radzi.

A kto stracił?

Z jednej strony mniejsze sieci supermarketów, które nie mają dużej skali pozwalającej dyktować warunki zakupowe, a z drugiej strony hipermarkety, do których nie wszyscy chcą dojeżdżać, po pierwsze, bo są dalej, a po drugie, ponieważ zmieniają się przyzwyczajenia zakupowe. Coraz więcej klientów rezygnuje z dużych tygodniowych zakupów na rzecz częstszych, ale mniejszych zakupów. Hipermarkety co prawda ciągle mają swoich wiernych klientów, ale jest ich coraz mniej.

Wyjątkiem jest Carrefour, który pokazał w tym roku świetne wyniki formatu hipermarketów. Na tym przypadku widzimy, że wiele zależy od tego, gdzie placówki są ulokowane. Hipermarkety Carrefoura znajdują się raczej w lokalizacjach miejskich, które często są bardzo wygodne dla klienta i wiążą się z szeregiem innych punktów przyciągających ruch.

W kontekście konkurencyjnym rynek stał się najtrudniejszy dla rozdrobionych sieci supermarketów i to zapewne ich będzie dotyczyła kolejna faza konsolidacji. Możliwych jest bardzo wiele scenariuszy takich jak dalsza konsolidacja przez hurtowników (przykład: Eurocash przejmujący Milę) lub wewnątrz segmentu rynkowego (przykład: Stokrotka poszukująca inwestora na potrzeby wzrostu). Ostatnie doświadczenia potwierdzają też, że nie możemy wykluczyć zainteresowania naszym rynkiem poprzez zagranicznych inwestorów strategicznych.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,83

  • Min

    1,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7642

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.