Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ekspert o rynku hipermarketów: Wprowadziłeś mniejsze powierzchnie - masz sukces. Zrobiłeś inaczej – masz problem

Autor: dlahandlu.pl 12 czerwca 2017 09:16

Ekspert o rynku hipermarketów: Wprowadziłeś mniejsze powierzchnie - masz sukces. Zrobiłeś inaczej – masz problem


Nie epatujmy się przyprawionymi odrobiną sensacji informacjami o kolejnej sprzedaży kilku, czy kilkunastu sklepów przez sieci x, y, czy z. Nie dziwmy się też domagającym się podwyżek i odpraw załogom, motywowanym polityką płacową liderów rynku, ale i możliwością utraty pracy w firmach redukujących obiekty handlowe i stanowiska pracy - tak doniesienia o zamknięciu kolejnych obiektów Tesco, komentuje Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu detalicznego.

W kontekście takich doniesień zawsze lepiej zapytać o przyczyny i poszukać odpowiedzi w mechanizmach rynku sektorowego. Trzeba też sięgnąć po wybory strategiczne wielkich graczy, spośród których jedni działali trafnie, a inni nieco mniej. A działo się to mniej więcej dekadę temu, czyli w czasach panowania krążowników rynku - sieci hiper- i wielkich supermarketów. Ówczesne spowolnienie uświadomiło im, że trzeba uelastycznić się stawiając również na mniejsze obiekty. Nastąpił więc rozwój multiformatów które z jednej strony uzupełniały pogarszające się wyniki hipermarketu i dużego supermarketu, z drugiej sięgały po rynki lokalne, biorąc udział w wyścigu ekspansyjnym w lokalizacjach dla gigantów niedostępnych.
Tu jednak wykreowało wyzwanie optymalnego wykorzystania możliwości sklepów mniejszych. Do „konkursu” stanęły strategie klasyczne, czyli przejęcia i inwestycje bezpośrednie, ale także strategie innowacyjne, czyli odwołanie się do form integracyjnych, takich jak franczyza. I te ostatnie okazały się nie tylko tańsze, ale i elastyczniejsze. Podjęto też próby pozostania w formatach obiektów największych, dokonując przejęć bezpośrednich konkurentów, ale z różnych przyczyn nie były to projekty do końca udane. Powstała więc wielopostaciowa prawidłowość: wprowadziłeś mniejsze powierzchnie w drodze integracji - masz sukces. Twój rozwój mniej kosztuje. Zrobiłeś to inaczej – masz problem, bo masz większe koszty. Powstał swoisty dualizm podejścia do mniejszej powierzchni w multiformatach. W efekcie zmienił się też sposób zarządzenia relacją skali i rentownością firmy. Ograniczenie skali poprzez pozbycie się nierentownych obiektów, bywa dobrym, choć niejedynym sposobem poprawienia rentowności. Ma to swoje następstwa: wizerunkowe i konkurencyjne, nie mówiąc o kontekście pracowniczym.
Do mistrzostwa sztukę budowy skali i wysokiej rentowności doprowadziły dyskonty, „po drodze” podnosząc profil oferty. Na tym tle, błędem okazała się idea budowania systemów wielkoformatowych przez obniżenie profilu sklepów (głównie wielkich). Paradoksalnie, dyskonty zaczęły być lepiej pozycjonowane przez konsumentów niż wielkie sklepy próbujące epatować taniością i prostotą. Uderzyło to w ich obrót i marże, w sytuacji, gdy ich wieloformatowa konkurencja wprowadzając powierzchnie franczyzowe, nie obniżyła niczego. Co więcej, zwiększyła ilość sklepów i poprawiła profil na wielkiej powierzchni, próbując walczyć o nowy model wielkiego sklepu. W uproszczeniu - dzięki franczyzom, ta część zysku, która poszłaby w klasyczną ekspansję, poszła w nowe koncepty hali wielkopowierzchniowej, co odegra znaczącą rolę w trwającej rewolucji technologicznej w handlu.
„Newsowe” doniesienia z rynku są skutkiem zapominanych często wyborów strategicznych i gry rynkowej. Reaktywne ruchy optymalizujące sytuacje celują w kompensację strat w obiektach najlepszych i szybki powrót do rozwoju. Jednak liderzy rynku (dyskonty) mają zarówno rentowność jak i skalę, a wiec rosną i rosnąć będą szybciej od systemów wieloformatowych - podsumowuje Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu detalicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,14

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.