Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ekspert o rynku warszawskich obiektów handlowych

Autor: www.dlahandlu.pl 28 lutego 2014 18:26

Renowacje, przebudowy i procesy rekomercjalizacji, nowe lokalizacje związane z powstawaniem nowych osiedli mieszkaniowych oraz utrzymujące się zainteresowanie najemców kształtują obraz rynku handlowego w Warszawie.

- Fundamenty rynku handlowego w Warszawie są stabilne. Takie czynniki jak wysoka siła nabywcza mieszkańców i silny popyt na dobrej jakości powierzchnię handlową w wiodących obiektach, utrzymują wskaźnik niewynajętej powierzchni na niezmiennie niskim poziomie ok. 2%. Centra handlowe, takie jak np. Złote Tarasy, Arkadia, Galeria Mokotów, Klif czy Blue City, sukcesywnie odświeżają ofertę, czemu sprzyja duże zainteresowanie najemców. Proces ten będzie trwał również w 2014 r. - mówi Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle.

- Warszawa pozostaje przyczółkiem do ekspansji międzynarodowych sieci na terenie Polski - tych wchodzących do kraju, jak np. Louis Vuitton, Hollister czy Original Marines, ale również i marek o ugruntowanej już pozycji na naszym rynku. Stołeczne projekty handlowe pozostają interesujące także dla polskich sieci, czego przykładem jest Grupa LPP, która podpisała listy intencyjne na wynajem powierzchni handlowej dla całego pakietu swoich popularnych marek w planowanych inwestycjach GTC - Galerii Wilanów i Galerii Północnej - dodaje Wysocka.

Na koniec 2013 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej osiągnęła 1,61 mln mkw. powierzchni najmu, z czego na centra handlowe przypadało ok. 70% podaży (1,1 mln mkw. powierzchni w 36 obiektach). Sektor parków handlowych to 5 obiektów o łącznej powierzchni najmu 269 500 mkw., z wiodącą pozycją Inter IKEA jako operatora dwóch największych kompleksów. Trzy centra wyprzedażowe zajmują w sumie 50 000 mkw.

W segmencie centrów handlowych, wskaźnik nasycenia osiągnął 437 mkw. / 1 000 mieszkańców i nadal jest jednym z najniższych wśród głównych aglomeracji, wyprzedzając jedynie Szczecin i aglomerację katowicką.

W IV kw. 2013 rynek powierzchni centrów handlowych powiększył się zaledwie o 20 500 mkw. Otwarto Plac Unii City Shopping (15 500 mkw.), pierwsze śródmiejskie centrum handlowe w Warszawie od debiutu Złotych Tarasów. Natomiast w Galerii Mokotów, powiększonej o 5 000 mkw., gruntownie przebudowano strefę gastronomiczną i wprowadzono nowe restauracje. Łącznie, w 2013 r. rynek handlowy wzbogaciło 59 000 mkw. powierzchni handlowej w takich projektach jak wspomniany Plac Unii City Shopping, Factory Annopol, II faza Auchan Łomianki, rozbudowa Galerii Mokotów czy Galeria Podkowa w Podkowie Leśnej.W ciągu 2013 r. nastąpił nieznaczny wzrost stawek czynszowych typu "prime" (za lokal o powierzchni 100 mkw. z kategorii moda i dodatki w najlepszych galeriach handlowych) do poziomu 85 - 100 euro za mkw. miesięcznie. Jest to skutek procesów rekomercjalizacji w kluczowych centrach handlowych.

Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych w Warszawie kształtują się pomiędzy 80 a 95 euro za mkw. miesięcznie w zależności od lokalizacji. Warszawa pozostaje najdroższą lokalizacją handlową w Polsce.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    3,91

  • Min

    2,91

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9689

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.