Ekspert o zmianach w ustawie o podatku od towarów i usług

Autor: dlahandlu.pl 8 lipca 2019 10:28

Ekspert o zmianach w ustawie o podatku od towarów i usług Radosław Graboś, doradca podatkowy, Head of Tax, Kancelaria Brysiewicz i Wspólnicy, fot. mat. pras.

Koleje zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2020 r. Oprócz przyjętego niedawno przez rząd projektu nowelizacji ustawy o VAT dotyczącego mechanizmu podzielonej płatności, szykują się kolejne zmiany w podatku VAT dotyczące m.in. podmiotów z branży spożywczej dokonujących transakcji wewnątrzunijnych. Projekt ustawy z 11 czerwca 2019 r. zakłada istotne zmiany będące kolejnym z etapów uszczelniania poboru VAT.

Uproszczenie transakcji łańcuchowych. Czy aby na pewno?

W projektowanych przepisach, Ustawodawca przypisuje transport do dostawy dokonywanej na rzecz podmiotu pośredniczącego. Na zasadzie wyjątku traktowana będzie sytuacja w której dostawca i pośrednik posiadają ten sam nr VAT danego kraju członkowskiego. W takim przypadku, dostawa wykonana przez podmiot pośredniczący będzie stanowić według proponowanych przepisów wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Problemem dla przedsiębiorców będzie jednak sytuacja w której podmiotów pośredniczących będzie więcej. Mimo teoretycznego ułatwienia, może to spowodować konieczność identyfikacji kto jest podmiotem pośredniczącym, weryfikacji warunków dostaw, jak również umów handlowych łączących podmioty dokonujące transakcji. Wspomniana regulacja nie dotyczy również transakcji import/eksport, co powoduje konieczność przeglądu zasad osobno do transakcji łańcuchowych unijnych i z udziałem podmiotów spoza UE.

- Modyfikacja przepisów wprowadzi konieczność ponownej analizy transakcji łańcuchowych przez podmioty dokonujące handlu wewnątrzunijnego oraz dostosowanie dokonywanych transakcji w łańcuchu dostaw do projektowanych zmian. Co więcej, moc ochronną w powyższym zakresie, stracą również wydane interpretacje indywidualne, co wprowadzi dodatkową niepewność wśród przedsiębiorców dokonujących takich transakcji - komentuje Radosław Graboś, doradca podatkowy, Head of Tax, Kancelaria Brysiewicz i Wspólnicy.



Wprowadzenie procedury Call-off Stock

Zmieniona Dyrektywa 2018/1910 harmonizuje przepisy dotyczące magazynów konsygnacyjnych w całej Unii Europejskiej i zastępuje ją jednolitą procedurą call-off stock.  Idące w ślad za zmienioną Dyrektywą 2018/1910 przepisy ustawy o VAT niwelują obowiązek rejestracji dostawcy do celów podatku VAT w kraju położenia magazynu call-off stock. Projekt zmian wprowadza również możliwość zastosowania wspomnianej procedury do ogólnie pojętych celów handlowych, a nie tylko w przypadku działalności produkcyjnej bądź usługowej. Co więcej zagraniczny dostawca będzie mógł przechowywać towary w magazynie typu call-off stock nie dłużej niż 12 miesięcy (wcześniej okres ten wynosił 24 miesiące). W przeciwnym wypadku, dostawca zobowiązany będzie do rejestracji do celów podatku VAT w Polsce.



- Powyższe zmiany należy ocenić jako korzystne, a przede wszystkim upraszczające rozliczenia przedsiębiorców dokonujących transakcji z udziałem magazynu konsygnacyjnego - ocenia Radosław Graboś.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,19

  • Śr

    2,56

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7664
Ilość aktualnych ofert: 494478

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.