Ekspert: Obecnie decyzje zakupowe zapadają nie tylko w sklepie, ale także na forach i portalach

Autor: dlahandlu.pl 3 grudnia 2015 12:11

Merchandising zazwyczaj traktowany jest tylko jako sposób wykładania towaru na półki. Jednak „shopper marketing” to również aranżacja całych przestrzeni sklepowych, a uwodzenie podświadomości klienta to jedno z zadań serwisu merchandisingowego. Trzeba jednak pamietać, że obecnie decyzje zakupowe zapadają nie tylko w sklepie, ale także w sieci – na portalach i forach, a klient wybierając się do sklepu jest bardziej świadomy - zauważa Tomasz Milewski, New Business Manager z agencji DEM’a Promotion Polska.

Shopper wchodząc do sklepu styka się z produktami ułożonymi zgodnie z oddziaływaniem podprogowym. Wykorzystuje się tu wiedzę dotyczącą optymalnej wysokości umieszczenia produktu: półki pomiędzy 120 a 160 cm od podłogi - na wysokości wzroku i trochę mniej efektywne położenie: pomiędzy 80 a 120 cm, czyli na poziomie sięgnięcia ręką, potem strefa wysokiego sięgania oraz zdecydowanie najmniej korzystne dla sprzedaży położenie przypodłogowe na najniższych półkach. Produkty potocznie określanie mianem „z wyższej półki” znajdują się mniej więcej na wysokości 150 cm, natomiast tańsze zajmują niższe półki. Klient ułożenie artykułów na półkach czyta jak książkę: od góry do dołu i od lewej do prawej.

Inną kwestią jest dbałość o tzw. stocki, a więc o stany magazynowe i właściwą rotację. Chodzi tu
o zasadę FIFO (First In; First Out), czyli pierwsze przyszło - pierwsze wyszło. Produkty
z dłuższym terminem ważności stawiane są głębiej na półce, w pierwszej linii mają stać produkty, których termin ważności upływa szybciej. Na półkach, twarzami (tzw. face'ami)
do potencjalnych klientów, powinny stać wszystkie produkty dostępne w sklepie - wyczyszczone i niezniszczone.

Konsument w sklepie spotyka też tak zwaną „końcówkę”- część promocyjną, gdzie znajdują się akcje rabatowe i specjalne okazje.Dodatkowymi ekspozycjami wykorzystywanymi również przy działaniach promocyjnych czy okazjonalnych, są wyspy promo – często umiejscowione przy wejściu do sklepu, czy miejsca działań impulsowych np. kosze, dowieszki, dodatkowe ekspozytory montowane często w nietypowych dla danego produktu lub kategorii produktowej miejscach (np. orzeszki przy piwach). Atrakcyjne z punktu widzenia producenta są również punkty przy kasie. Zwykle są wykorzystywane do ekspozycji drobniejszych produktów takich jak cukierki, gumy, doładowania kart czy prezerwatywy.

Prawidłowo prowadzone działania merchandisingowe to także odpowiednio przygotowane otoczenie sklepu: parking, wejście i wystawa.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7898

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.