Ekspert: Ograniczenia sprzedaży marek własnych nie pozostaną bez wpływu na rynek pracy

Autor: dlahandlu.pl 18 kwietnia 2019 10:00

Ekspert: Ograniczenia sprzedaży marek własnych nie pozostaną bez wpływu na rynek pracy Katarzyna Pawlęga, ekspert rynku pracy w obszarze Consumer Goods & Retail w Manpower

- Rozwój sprzedaży marek własnych jest krokiem milowym dla polskich producentów w tworzeniu miejsc pracy i inwestycji w kapitał ludzki. Istnieją potencjalne zagrożenia stabilności zatrudnienia dla pracowników firm produkujących marki własne przy ograniczeniu ich sprzedaży - mówi Katarzyna Pawlęga, ekspert rynku pracy w obszarze Consumer Goods & Retail w Manpower.

Handel to jedna z branż mających znaczny udział w zatrudnieniu w Polsce ogółem. Według analiz firmy doradczej Deloitte około 25% wszystkich pracujących w Polsce to pracownicy handlu oraz sektorów z nim powiązanych, co przekłada się na około 3,5 miliona miejsc pracy. 

- W ostatnim czasie ta branża napotyka jednak na trudności wynikające z wprowadzenia ograniczeń w sprzedaży, a śledząc informacje na ten temat, można odnieść wrażenie, że tylko sporadycznie podkreślany jest bezpośredni wpływ zmian na rynek pracy. Decyzją mogącą mieć wpływ na zatrudnienie w branży handlowej, na razie będącą jeszcze na etapie analiz, jest ograniczenie sprzedaży marek własnych w sieciach handlowych. Marki własne, czyli tak zwane private labels, to produkty tworzone przez jedno przedsiębiorstwo bez nadawania im nazwy własnej, sprzedawane natomiast pod marką innej firmy, w Polsce najczęściej w sieciach dyskontowych - wyjaśnia Katarzyna Pawlęga.



Według danych agencji PMR Market Experts w 2018 roku rynek marek własnych w Polsce miał wartość 50 miliardów złotych, a jego wzrost w ciągu dwóch lat wyniósł ponad 13%. Pomimo tego wzrostu, wartościowy udział sprzedaży marek własnych w całym koszyku produktów spożywczych i kosmetycznych w Polsce jest niższy, o 10 punktów procentowych, niż średnia w krajach europejskich i według danych firmy badawczej AC Nielsen w 2017 roku wyniósł niecałe 20%.

- Rozkwit produkcji marek własnych w Polsce, dzięki rozwojowi sieci handlowych w latach 90., pozwolił wielu polskim przedsiębiorcom na przyspieszony wzrost swoich biznesów. Dotyczyło to zarówno firm, które specjalizowały się w produkcji marek własnych dla sieci, nie mając odpowiednich środków na promocję swoich produktów, jak i firm, które dzięki zastrzykowi środków od sieci handlowych, mogły więcej inwestować w rozwój swoich marek sprzedawanych z wyższą marżą. Znanych jest wiele przykładów sukcesów polskich firm, które dzięki kontraktom na produkcję marek własnych, dającym regularne i stabilne przychody, stworzyły nowe miejsca pracy jak również zainwestowały w szkolenia swoich pracowników dla spełnienia licznych standardów wymaganych przez sieci handlowe. Dla zachowania konkurencyjności firmy były również zmobilizowane do poszukiwania innowacji i tym samym stałego poszerzania wiedzy kadr. Niektórym producentom współpraca z sieciami handlowymi w obszarze marek własnych umożliwiła sprzedaż produktów poza Polskę, głównie w krajach europejskich - tłumaczy ekspertka Manpower.


  • Jab 2019-04-20 07:49:43

    Bardzo dobrze, wielkie sieci wymuszają na firmach produkcję produktów pod własnym logo po minimalnym zysku dla tych firm. Dodatkowo swoimi markami wypierają marki znane niejednokrotnie ze stuletnią trtradycją które są lubiane wśród konsumentów .

  • Producent 2019-04-18 14:03:41

    Polacy przyzwyczaili sie do taniej żywności i dla tego tak łatwo ja wyrzucają. Proszę obejrzeć przedświąteczne zakupy.

    Marki własne istnieją bo Brendy wybulily kupę kasy na promocje..

    Najważniejsze bardzo dużo przedsiębiorców miało kłopoty wielu zbankrutowało przez marki własne.. To jest bardzo śliski biznes

  • konsument 2019-04-18 13:55:32

    Cel regulacji jest jeden, wzrost cen produktów w sklepach. Przecież brandy kosztują więcej, a więc i VAT z ich sprzedaży będzie wyższy. Czy jednak nie ograniczy to konsumpcji rodzin o niższych dochodach?

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8171
Ilość aktualnych ofert: 481629

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.