Ekspert: Ograniczenia w ofercie marek własnych mogą negatywnie wpłynąć na sytuację polskich producentów

www.portalspozywczy.pl 25 marca 2019 13:46

Ekspert: Ograniczenia w ofercie marek własnych mogą negatywnie wpłynąć na sytuację polskich producentów Urszula Kłosiewicz-Górecka, Polski Instytut Ekonomiczny. Fot. PTWP

- Ograniczenie produktów marek własnych może okazać się bardzo niekorzystne dla polskich sieci handlowych, w których są one elementem integracji niezależnych małych firm detalicznych i hurtowych. Rozwój marki własnej w tym przypadku służy podniesieniu konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych. Marka własna jest instrumentem dającym możliwość uzyskiwania wyższych marż i posiadania kontroli nad pewną częścią asortymentu. Jest też istotnym elementem wyróżnienia zintegrowanych firm handlowych na rynku i budowy ich wspólnego wizerunku - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

- Ograniczanie marek własnych w ofercie podważy przyjęte strategie rozwoju zintegrowanych przedsiębiorstw, które – trzeba podkreślić – są wyrazem ich nowoczesnego podejścia do biznesu i ograniczania ryzyka. Ważne jest też to, że w krajowych regionalnych sieciach handlowych, za produktami marek własnych kryją się producenci polscy, często małe i średniej wielkości, regionalnie działające firmy. Ograniczenie rynku zbytu może negatywnie wpłynąć na ich sytuację ekonomiczną, a także przynieść niekorzystne skutki dla lokalnego rynku pracy - dodaje.

Tłumaczy, że wprowadzenie ograniczeń w ofercie marek własnych w największych zagranicznych sieciach handlowych, może negatywnie wpłynąć na sytuację polskich wiodących producentów artykułów spożywczych, dla których sieci handlowe są bardzo ważnym kanałem dystrybucji. Producenci ci, obok produktów oznaczonych marką producenta, produkują na zlecenie sieci handlowej artykuły pod marką własną. Część z nich jest eksportowana, przynosząc Polsce i firmom istotne korzyści.

- Trzeba się też liczyć z wystąpieniem skutków ograniczania oferty marek własnych w sieciach handlowych, które obecnie trudno jest przewidzieć. Mogą one wynikać z podejmowanych przez sieci handlowe działań, zmierzających do obejścia narzuconych wymogów - mówi ekspertka.

- Warto też podkreślić, że marki własne poszerzają i pogłębiają ofertę dla konsumentów. Są kupowane nie tylko przez gospodarstwa domowe o najniższych dochodach. Ograniczanie w ofercie sklepów produktów marek własnych to zawężenie konsumentowi możliwości wyboru produktów i usług świadczonych przez handel. Obecnie oferowane w sieciach marki własne są często produktami innowacyjnymi, zarówno na poziomie oferty (produkty ekologiczne, produkty segmentu premium, produkty niszowe), opakowań, jaki i form komunikacji z klientem - wyjaśnia.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7142
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.