Ekspert: Polski konsument coraz bardziej świadomy cen

www.portalspozywczy.pl 16 września 2014 20:33

Ekspert: Polski konsument coraz bardziej świadomy cen

Klienci sklepów w Polsce coraz większą wagę przywiązują do cen i szukają coraz lepszych okazji zakupowych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Tomasz Krysiak, Senior Consultant Retailer Services w firmie Nielsen.

W jakim nastrojach są polscy konsumenci? Czy będą więcej kupować?
W ciągu ostatnich miesięcy nastroje polskich konsumentów nieznacznie się poprawiają. Co ciekawe, nastroje wśród Polskich konsumentów są niższe od średniej w Europie. Aż 84 proc. Polaków uważa, że sytuacja na rynku pracy jest niekorzystna. Prawie 2/3 Polaków ocenia negatywnie stan swoich finansów osobistych, a 2/3 deklaruje, że nie jest to najlepszy czas na zakup różnego rodzaju dóbr. W efekcie, w ostatnim kwartale 70 proc. Polaków na pytanie: "Czy Polska jest w stanie recesji?" odpowiada twierdząco, pomimo tego, że ogólne wskaźniki makroekonomiczne są na stosunkowo korzystnym poziomie.
Z jednej strony widzimy więc lekką poprawę nastrojów konsumenckich z drugiej jednak daleko nam do euforii. Wśród największych obaw w zbliżającym się półroczu najwięcej z nas wymienia pracę i zdrowie. Trochę mniej niż w ostatnich miesiącach boimy się wzrostu cen żywności, ale nadal jest to pierwsza lub druga obawa dla 17 proc. polskich konsumentów. 45 proc. Polaków deklaruje, że w celu poprawy stanu swoich finansów osobistych jako formę oszczędzania wybierze kupowanie tańszych marek i produktów.
Tutaj trzeba przypomnieć jak wyglądają wydatki polskiego konsumenta na tle statystycznego konsumenta europejskiego. Polacy ciągle 1/4 swojego domowego budżetu wydają na zakup żywności i napojów bezalkoholowych. To bardzo dużo, bo w najbardziej rozwiniętych krajach Europy Zachodniej jest to 10-15 proc. wydatków. Polskie gospodarstwo domowe na żywność, produkty higieniczne i środki czystości wydaje niespełna 850 zł miesięcznie.

Jak wygląda rynek FMCG w Polsce?
W przypadku kategorii monitorowanych przez firmę Nielsen wartość rynku FMCG w Polsce przekroczyła już 110 mld zł. Krajowy rynek FMCG rośnie już nieznacznie, bo ok. 1 proc. r/r, co być może jest sygnałem, że wchodzi w fazę rynku dojrzałego.

Jak kupują Polacy?
Jeśli chodzi o wolumen, kupujemy bardzo podobnie jak w ostatnich latach. Tak jak wspomniałem być może wchodzimy obecnie w fazę rynku bardziej dojrzałego. W najbliższych miesiącach nie spodziewamy się tak dynamicznych wzrostów jakie miały miejsce jeszcze kilka lat temu. Wtedy większość graczy na rynku handlowym rosła, a wszystkie formaty rozwijały się. Teraz możemy raczej zauważyć przepływ klientów pomiędzy formatami, jak również określonymi banerami. Przy czym sam konsument staje się coraz bardziej świadomy. O ile w 2010 r. niespełna 40 proc. konsumentów deklarowała, że zna ceny większości lub wszystkich produktów, które kupuje regularnie, to obecnie jest to już ponad 50 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9024

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.