Ekspert: Powody niestosowania przepisu o ograniczeniu marek własnych nie są błahe

Autor: dlahandlu.pl 8 marca 2019 09:23

Ekspert: Powody niestosowania przepisu o ograniczeniu marek własnych nie są błahe Na zdj. dr Maria Andrzej Faliński. Fot. PTWP

Od kilkunastu lat artykuł 17d ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ogranicza sklepom dyskontowym ilość towarów w tzw. markach własnych. Czytamy tam: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.” Ale zapis ten budzi wątpliwości interpretacyjne (a nawet gramatyczne) – i dlatego nie jest stosowany. Powody tego zawieszenia nie są błahe – wskazuje Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w latach 2000-2017.

Co to znaczy bowiem sklep dyskontowy i gdzie można go znaleźć? Definicji formalnej nie ma, a sklepy zwyczajowo nazywane dyskontowymi nie są wbrew nazwie najtańsze, ani nie mają (już od lat) ekstremalnie zredukowanej ilościowo i jakościowo gamy towarów. Nie mówiąc o estetyce i komforcie samych sklepów. Często sprzedają produkty typu premium i oferują całe linie wysoko pozycjonowanych marek producenckich. Owszem, mają dyskontowo dobraną gamę produktów najlepiej rotujących, ale to nie jest grzech w myśl jakiegokolwiek przepisu, bo jest to raczej dowód kunsztu handlowego. Mają u siebie marki własne, i to w sporym procencie, o bardzo zróżnicowanym pozycjonowaniu cenowo - jakościowym, ale tak chcą robić wszyscy. Zakładajmy jednak, że „lepiej” nie jest zakazane…, bo tłumić konkurencji w UE nie wolno. Konia z rzędem życzę „łowcom” dyskontów, nawet tych z więcej niż 20% udziałem marek własnych – komentuje ekspert.

Byłem na posiedzeniu komisji w 2002 roku, kiedy to w ostatniej chwili dorzucono ten artykuł, więc domyślam się, że pośpiech legł u podstaw sformułowania „… towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi …” Stąd pewnie gramatyczny „urok” tego zapisu.

Wyobraźmy sobie, że przepis ten, pomimo „nie po polsku” zredagowanego sformułowania i – co ważniejsze – braku definicji zaczyna być egzekwowany. Szybko okaże się, że stosowanie go to dyskryminacja oraz wywołanie pochodnych skutków dyskryminujących. Oprócz tego pojawia się efekt osłabienia konkurencji i pogarszania pozycji rynkowej niektórych, niemal palcem wskazanych firm. Tego jak wiemy w UE czynić nie wolno, więc prawnicy pokrzywdzonych z pewnością szybko znajdą drogę do KE i do TSUE. Nawet po usunięciu braków logiczno-stylistycznych, pozostanie uzasadniony zarzut dyskryminacji określonej kategorii firm, o niekrajowym pochodzeniu. A to narusza zasady swobodnego przepływu czynników ekonomicznych, np.. kapitału lub towarów, właśnie marki własnej, chętnie przez firmy handlowe eksportowanych. Bo niby jak w kategoriach swobody gospodarczej wytłumaczyć, że do 20 proc, wolno, a powyżej nie… Przy rzetelnym traktowaniu prawa egzekwowanie tego przepisu jest niemożliwe, ale… widywano różne rzeczy nad Wisłą  – podsumowuje Andrzej Faliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • b. uczestnik narad POHiD 2019-03-09 14:43:24

    I znowu "ekspert" lobbysta sieci zagranicznych temu panu juz dawno powinno sie podziękować za prace w komisjach dialogu gospodarczego bo to z krwi i kości zwolennik pro zagranicznej gospodarki. Będąc w POHID też tam tylko promował zagraniczne sieci niby Polska Org. handlu a same zagraniczne sieci. I tym razem pewnie doradza siecią -dyskontom skierować "skargę" do komisji europejskiej. Oj nieładnie. Tyle frazesów o wolnym rynku i konkurencji a jak maja rodzime sklepy konkurować z molochami zachodnimi. Kiedy to za sprawą takich jak ten ekspert tak silna maja pozycje w Polsce. Pokażcie mi nasze sieci tak panoszące sie na zachodzie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,27

  • Min

    2,68

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6846
Ilość aktualnych ofert: 296035

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.