Ekspert: Produkty premium pozostaną dodatkiem w ofercie dyskontów

Autor: dlahandlu.pl 30 października 2018 10:36

Ekspert: Produkty premium pozostaną dodatkiem w ofercie dyskontów Maciej Bartmiński, prezes Market Side. Fot. PTWP

O trendzie tzw. premiumizacji – wchodzenia sklepów w kategorie produktów z wyższej półki i droższych, a także o tym, jak na tym rynku radzą sobie dyskonty, rozmawiamy z Maciejem Bartmińskim, prezesem Market Side.

Na rynku detalicznym w Polsce widoczny jest trend „premiumizacji” – sieci handlowe wprowadzają marki własne premium, a nawet poszczególne placówki dedykowane segmentowi „z wyższej półki”, jak np. Carrefour Premium. Z czego wynika ten trend? Czy jest to odpowiedź na potrzeby klientów?

Trend premiumizacji bierze się stąd, że żyje nam się coraz lepiej. Świadczy o tym fakt, że w 2017 r. nastąpił wzrost dochodu gospodarstw domowych o 6,3 proc. Natomiast w tym roku, według GUS, w okresie styczeń-sierpień sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o 6,8 proc. Te dane dotyczą oczywiście całej sprzedaży detalicznej. Sama żywność nie ma takiej dynamiki wzrostu, ale to naturalne. Kiedy się bogacimy, udział żywności w wydatkach maleje.

Wszystko wskazuje na to, że stać nas na lepsze jakościowo zakupy. W przypadku żywności, kupujemy tylko troszkę więcej, ale za to kupujemy lepszą żywność, bo klient szuka jakości i może sobie pozwolić, by za tę jakość zapłacić. To zjawisko leży u podłoża trendu premiumizacji.

A na czym polega ten trend? Czy można go powiązać z falą modernizacji i zmian wystroju placówek handlowych, z którą mamy obecnie do czynienia?

Segment premium wiązałbym głównie z ofertą. Wystrój sklepu jest oczywiście ważny, ale modernizacja i zmiana wystroju to coś, co wszyscy robią. O ofercie premium decyduje też rozmieszczenie asortymentu, w tym umieszczenie przy wejściu produktów świeżych – np. stoisk z owocami i warzywami. To właśnie na ten segment kładą nacisk sieci, które chcą być kojarzone z dobrą jakością. Ona jest głównym driverem produktów świeżych, bo kupujemy je tylko wtedy, kiedy oceniamy, że mają tzw. akceptowalną jakość. To pewien minimalny próg jakości, który musi spełnić produkt, by był atrakcyjny. W przypadku produktów świeżych, jak nabiał, wędliny, owoce i warzywa ten próg jest wyjątkowo wysoki. Tu cena nie jest głównym wyznacznikiem, o czym może świadczyć fakt, że aż około 30 proc. wydatków, które ponosimy na żywność, przeznaczamy na mięso i wędliny.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,29

  • Śr

    4,30

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7678

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.