Ekspert: Promocja "Kupuj sprytnie i tanio” przyciągnęła głównie poszukiwaczy okazji

Autor: dlahandlu.pl 28 listopada 2016 11:17

Akcja promocyjna „Kupuj sprytnie i tanio” Lidl była kontynuacją komunikacji promującej marki własne tej sieci. Odejście od czysto cenowych komunikatów na rzecz podkreślania jakości marek własnych zostało w ostatniej promocji wsparte obietnicą zwrotu pieniędzy w przypadku niezadowolenia z zakupionego produktu - wyjaśnia Tomasz Stec, Manager w Simon-Kucher & Partners.

Eksperci branżowi wskazują, że podobne akcje na polskim rynku były już przeprowadzane, jednak na zdecydowanie mniejszą skalę (dla wybranych kategorii produktowych) i towarzyszyły im dodatkowe obostrzenia (dotyczące warunków zwrotu towarów). Promocje polegające na gwarancji zwrotu pieniędzy mają także miejsce na innych rynkach, gdzie nie dochodzi jednak do nadużycia mechanizmów promocji przez „niezadowolonych” klientów (zwracających na dużą skalę puste opakowania).

Warto się zatem zastanowić, na co należałoby zwrócić uwagę w przyszłości, aby nie dopuścić do tego typu sytuacji?

Generalnie nie należy kopiować bezrefleksyjnie promocji. To co zadziałało dla innej grupy produktów, w innym czasie, czy w innym kraju nie musi zadziałać po raz kolejny w naszym przypadku. Efektywność zastosowanego modelu promocyjnego zależy z pewnością od kontekstu kulturowego, a pewne innowacyjne podejścia w obszarze ustalania cen nie muszą koniecznie działać w Polsce. Za przykład można podać także model cenowy „zapłać ile chcesz”. Przyciąga on zdecydowanie większą liczbę klientów niż stała cena ustalona przez sprzedawcę, prowadzi jednak często do uzyskania niższych przychodów i zysków. Dzieje się tak w wyniku zapłacenia tylko symbolicznej ceny przez pewną grupę klientów (poszukiwaczy okazji), którzy w takich krajach jak Polska mogą stanowić dosyć istotny odsetek kupujących.

Wykorzystanie elementów pricingu behawioralnego w postaci „gwarancji bezpieczeństwa” („zwracamy różnicę jeśli znajdziesz gdzieś taniej”, „zwracamy pieniądze jeśli nie jesteś zadowolony”) może w istotny sposób wpływać na zainteresowanie ofertą. Tego typu akcje mogą być bardzo efektywne, warto jednak zastanowić się kogo one przyciągną? Należy podjąć decyzję, czy chcemy budować bazę naszych klientów w oparciu o poszukiwaczy okazji charakteryzujących się niską lojalnością.

Planując promocję musimy wybrać jej typ/mechanizm, określić zasady promocji (czy i w jaki sposób ograniczamy dostępność produktów w promocji, ograniczamy grupę docelową), tak aby móc w pełni kontrolować jej przebieg i efekt. Z drugiej strony należy stworzyć odpowiednie procesy i przewidzieć możliwe zachowania klientów („gwarancja bezpieczeństwa” nie może być jedynie pustą deklaracją).



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,19

  • Śr

    1,63

  • Min

    0,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7507

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.