Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ekspert: Przejęcie Piotra i Pawła da Jeronimo Martins impuls do wejścia w inne formaty

Autor: dlahandlu.pl 7 czerwca 2018 11:02

Ekspert: Przejęcie Piotra i Pawła da Jeronimo Martins impuls do wejścia w inne formaty Fot. Piotr i Paweł

Wyścig o Piotra i Pawła jest na ostatniej prostej. Największe szanse na sukces ma, według medialnych doniesień, Jeronimo Martins. – To strategicznie byłoby bardzo dobre posunięcie dla spółki. Jeśli faktycznie do tego dojdzie, właściciel Biedronki nie tylko zwiększy swój udział w rynku, ale i zyska szansę na zaistnienie w zupełnie nowym formacie – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.

Ekspertka zwraca uwagę, że wbrew obiegowej opinii, Biedronce daleko jeszcze do opanowania polskiego rynku. – Sieć ma ponad 2800 sklepów, ale nie możemy mówić o jej dominacji. Polski rynek handlu detalicznego wciąż jest rozdrobiony w porównaniu z innymi krajami, nawet w naszym regionie, choć na pewno będzie się konsolidował. Biedronka nie może bez końca rosnąć w dotychczasowym tempie, opierając się wyłącznie na rozwoju organicznym. Przejęcie Piotra i Pawła dałoby Jeronimo Martins bazę blisko 140 supermarketów, a to bardzo perspektywiczny segment. Zauważmy, że Portugalczycy eksperymentowali już z innymi formatami w naszym kraju, z czego najbardziej udanym przedsięwzięciem jest rosnąca sieć drogerii Hebe. Na bardzo konkurencyjnym polskim rynku trzeba szukać rozwiązań i okazji, które umożliwią „ucieczkę do przodu”. Ten zakup byłby tego doskonałym przykładem – przekonuje Agnieszka Górnicka.

Zapytana, czy marka Piotr i Paweł miałaby szanse przetrwać na rynku w niezmienionej formie, odpowiada: - Nie wiem, co zrobiłoby Jeronimo Martins, ale uważam, że ewentualne przekształcanie Piotra i Pawła na Biedronki nie miałoby sensu, choćby ze względu na znacznie większą powierzchnię sklepów Piotr i Paweł. Kolejna rzecz – wprawdzie w Biedronce codzienne zakupy robimy praktycznie wszyscy, ale i Piotr i Paweł ma swoją klientelę. To bardzo lubiana marka, choć niestety nie udało jej się uniknąć kłopotów. Widzę wiele obszarów do naprawy, od asortymentu i layoutu sklepu po komunikację, co powinno wpłynąć na poziom sprzedaży z metra kwadratowego. Ewidentnie w Polsce nie sprawdza się koncept supermarketów delikatesowych, dla zamożnych klientów, czego przykładami były losy Bomi i Almy, a ostatnio problemy Piotra i Pawła. Jest jednak miejsce na sieć pozycjonowaną jako supermarket z szeroką ofertą, częściowo w segmencie premium, a jednocześnie przystępniejszymi cenami. Sądzę, że Jeronimo Martins skutecznie rozwiązałby te problemy.

Czy UOKiK nie przeszkodzi w zawarciu takiej transakcji? – Na pewno będzie to dokładnie analizowane, sądzę że Urząd będzie rozpatrywał to pod kątem konkretnych lokalizacji. Zgoda być może będzie warunkowa – przewiduje prezes Inquiry.

Konkurentem Jeronimo Martins w grze o Piotra i Pawła jest francuska sieć Auchan. Czy w tym przypadku byłby to równie uzasadniony ruch? – Auchan to międzynarodowa firma, działająca w wielu krajach. W Polsce ma hiper- i supermarkety. Nie sądzę, aby zdecydowała się zachować lokalną markę. W tym przypadku sklepy Piotra i Pawła raczej zmieniłyby szyld. Auchan już przejmował w Polsce inne sieci (hipermarkety Real) i kolejna akwizycja wydaje się być logicznym krokiem na drodze ku budowaniu większej bazy supermarketów, najprawdopodobniej pod szyldem Simply. To może być dla Auchan zdobycie kolejnego kawałka tortu, ale osobiście liczę na to, że Piotr i Paweł nie zniknie z naszego rynku – podsumowuje Agnieszka Górnicka.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • poznaniak 2018-06-09 17:41:05

    Kupuję często w Piotrze i Pawle ich produkty pod marką własną. Mam ich kilka upatrzonych i przetestowanych (są b. dobre). Jeśli ta sieć będzie portugalska, to przestaję robić tam zakupy.

  • Bakbar 2018-06-08 09:44:34

    to trochę jak z marką Malma którą Maspex kupił żeby schować do szuflady tzn żeby nie wpadła w ręce konkurencji. JMD pasowałaby taka polsko brzmiąca marka a z ich pln rozdmuchaliby to szybko. Auchan jeżeli myśli to powinien to kupić żeby nie oddać tego w dobre ręce bo później wywali wielokrotnie więcej na konkurencję z tym formatem na swoim terenie.

  • JohnDick 2018-06-07 21:18:31

    kknd masz swiętą rację :)

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,98

  • Śr

    7,93

  • Min

    4,95

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.