Ekspert: Sieci stały się zakładnikami własnej polityki promocyjnej

Autor: dlahandlu.pl 21 września 2016 09:29

Ekspert: Sieci stały się zakładnikami własnej polityki promocyjnej Fot. Radu Bercan / Shutterstock.com

O analizę kampanii promocyjnych opartych na zasadzie "dajemy x zł na kolejne zakupy za x zł", prowadzone przez Biedronkę, Lidla i Tesco z punktu widzenia strategii cenowej poprosiliśmy Tomasza Steca, Managera w Simon-Kucher & Partners.

- Ostatnie akcje przeprowadzane przez sieci handlowe bardzo wyraźnie pokazały na czym polega wojna cenowa i jak szybko główni gracze na rynku potrafią reagować na działania cenowe konkurencji. Pierwotna akcja (Lidla - red.) w postaci bonu na 20 zł przy zakupach za min. 100 zł była ofertą czasową, do wykorzystania przy zakupach w dniach 29.08-04.09.2016. Z pewnością organizator chciał dać klientom dodatkową zachętę do odwiedzenia jego placówek w gorącym okresie początku roku szkolnego. Spotkało się to z natychmiastową odpowiedzią innego gracza (Biedronki - red), który zaoferował natychmiastowy rabat w postaci 25 zł przy zakupach za min 199 zł. Zagrożony gracz nr 1 (Lidl - red) zwiększył kwotę bonu do 30 zł (nawet dla tych, którzy otrzymali wcześniej bon na 20 zł). Obaj gracze licytowali się tym elementem komunikacji cenowej, który klient jest w stanie zapamiętać najbardziej – czyli wysokość rabatu ( 20/25/30 zł), przy różnych warunkach kwalifikujących do jego otrzymania.
Tego typu promocje cenowe mają z pewnością na celu przyciągnięcie nowych klientów oraz zwiększenie wartości ich koszyków zakupowych. Z pewnością wysokość takiej obniżki jest atrakcyjna dla klientów i organizatorzy mogą liczyć na ich duży odzew. Pod jednym jednak warunkiem. Mechanizm promocji cenowej może być jednak w łatwy sposób skopiowany przez konkurencję. I tak stało się również tym razem. Firma (Lidl - red.) została wciągnięta w kosztowną walkę cenową – i finalnie zwiększyła wartość bonu do 30 zł, ponosząc wyższe koszty/inwestycje w promocję niż to zakładała początkowo.
Powszechne znane jest powiedzenie, że na wojnie cenowej zyskują jedynie klienci (którym kolejni gracze na rynku przedstawiają coraz atrakcyjniejsze cenowo oferty). Polski konsument jest w stanie zapamiętać wiele cen, poszukuje okazji, charakteryzuje się niską lojalnością. Są branże, które latami tkwią w stanie równowagi rynkowej realizując bardzo niskie marże.

W handlu detalicznym ciągle rośnie intensywność promocji. Przedsiębiorcy stali się niejako zakładnikami sytuacji – aby przyciągnąć klientów do siebie oferują coraz bardziej atrakcyjne/coraz głębsze promocje, angażując się w niepotrzebne wojny cenowe. Z doświadczeń projektowych Simon-Kucher wynika bowiem, że duży odsetek przeprowadzanych promocji nie przynosi zakładanych zysków - podsumowuje Tomasz Stec.


Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    6,92

  • Min

    4,44

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9024

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.