Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ekspert: Sklepy prowadzą klienta po markecie, jak po sznurku

www.portalspozywczy.pl 11 sierpnia 2014 19:38

O tym, jakie triki są stosowane przez sieci handlowe w celu skłonienia klienta do wypełnienia po brzegi koszyka z zakupami, serwis portalspozywczy.pl rozmawiał z Alicją Kalińską, dietetykiem, ekspertem w zakresie doradztwa żywieniowego w firmie SetPoint.

Szukając sposobów na zwiększenie sprzedaży, sieci handlowe wykorzystują rozmaite techniki wpływania na decyzje konsumenta. Cały czas odkrywają nowe sposoby na to, jak zachęcić klienta do włożenia czegoś więcej do koszyka. Jaka jest pierwsza pułapka, która czeka na konsumentów po wejściu do sklepu?

Pierwsza pułapka, jaka na nich czeka po wejściu do dużego sklepu, to najczęściej koszyk, a mianowicie bardzo duża dostępność wózków, koszyków dużych, przy równoczesnym ograniczeniu liczby koszyczków ręcznych, małych.

Niektóre sieci już zaczynają odchodzić od sytuacji, w której do wzięcia dużego wózka potrzebna jest moneta. Polacy zdążyli się już nauczyć, że te wózki do niczego nie służą w ogródkach działkowych, wobec czego przestali je zabierać sklepom. Część sieci już wie, że jeśli ten wózek nie będzie przypięty na stałe, to chętniej po niego sięgnie więcej klientów, bo nie zostaną zniechęceni potrzebą rozmienienia banknotu na monety.

Im większy wózek klient weźmie, tym więcej produktów do niego włoży. Głupio jest mu bowiem jeździć po sklepie z wózkiem, w którym nie jest wypełnione nawet dno, stąd pojawia się tendencja, aby jak najbardziej taki wózek zapełniać. Klienci wkładają więcej zakupów, bo i tak wydaje im się, że w dalszym ciągu jest ich mało. Dodatkowo już sama budowa wózka, wydzielenie oddzielnej części np. na napoje, sprzyja temu, że w tym wózku znajdzie się więcej rzeczy.

Niektóre sieci całkowicie rezygnują z wykładania najmniejszych, ręcznych koszyków. Za takim ruchem stoi dokładnie ta sama logika: im większa powierzchnia do wypełnienia zakupami, tym większe te zakupy będą, dzięki czemu sieć handlowa więcej zarobi.

W jaki sposób na decyzje konsumenta w sklepie wpływa sposób ustawienia alejek i półek z produktami?

Klient nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim stopniu jest kierowany po sklepie przez sieć. Najczęściej, szczególnie w mniejszych sklepach, do wyboru ma tylko jedno wejście. Zwykle jest ono z prawej strony, przez co klient chodzi po placówce przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Zaraz po wejściu spotyka stoiska z owocami i warzywami, które kolorystycznie mają go nastroić do zakupów.

  • M. 2014-08-12 09:23:12

    Kolejny ekspert-teoretyk, który chyba w życiu sklepu na oczy nie widział.



    Bzdura o wózkach - W Polsce z koszyków zrezygnowały Lidl i Aldi, efekt jest taki, że masa osób biega po sklepie z pudełkami zbiorczymi po towarach, woreczkami ze stoiska warzywnego lub nosi te parę rzeczy w ręku. Prawie wszystkie sieci zainwestowały w małe wózki do wożenia koszyków.



    Bzdura o stoisku z warzywami i owocami – z dużych sieci jedynie Biedronka ma takowe przy wejściu, prócz tego Piotr i Paweł oraz Alma, ale to sklepy niszowe. Cała reszta takie stoiska ma gdzieś w środku sklepu.



    Kolejna bzdura to rozrzucanie stoisk z mięsem, wędliną czy nabiałem po całym sklepie. We wszystkich marketach w Polsce jest tendencja, by znajdowały się koło siebie.



    Dobrze by było, żeby pani ekspert przed napisaniem artykułu obejrzała kilka sklepów, zamiast montować coś tylko na podstawie obcojęzycznych tekstów z internetu.

  • artofsale.com.pl 2014-08-12 09:08:22

    To co robi IKEA czyli "prowadzenie" klienta jak po sznurku, nie jest bynajmniej najnowszym wynalazkiem. Jedne z pierwszych sklepów samoobsługowych marki Piggly Wiggly założone w 1916 roku miały dokładnie ten sam system działania. Żeby dojść do kasy, klient musiał przejść cały sklep dokładnie zaplanowaną "ścieżką" - tak samo jak dziś w IKEI. Taka ciekawostka.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,49

  • Śr

    6,88

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.