Ekspert: Technologie zmieniają zarządzanie w handlu

Autor: dlahandlu.pl 15 stycznia 2018 15:39

- Technologie są niezwykle ważnym obszarem dla handlu detalicznego, ponieważ wpływają na zmianę zarządzania przedsiębiorstwem. Jednak nadal wiele firm nie umie wykorzystać ich potencjału i właściwie zinterpretować danych. Nie ma jednak dla handlu przyszłości bez technologii – mówiła dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowego Instytutu Badawczego.

Ekspertka zwróciła uwagę, że zmiany związane z wdrażaniem nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach handlowych są warunkowane otoczeniem oraz presją ze strony konkurencji.

– Coraz więcej firm inwestuje w oprogramowanie, a mniej w budynki, urządzenia czy maszyny. Kierunek jest słuszny. Jednak pojawiają się też problemy. Ponad 90 proc. przedsiębiorców przyznaje, że Big Data dostarcza im przydatnych informacji, ale już tylko 41 proc. badanych deklaruje, że potrafi wyciągnąć z danych odpowiednie wnioski. Tymczasem Big Data to dostęp do olbrzymiej liczby danych o klientach, wymagających dokładnej analizy. Dane te przekładają się wymiernie na funkcjonowanie firmy. Dzięki nim sklepy mogą m.in. zoptymalizować asortyment zgodnie z preferencjami klientów, przeprowadzić analizę porównawczą wyników sprzedaży z różnych sklepów czy też analizę zależności pomiędzy decyzjami a ich efektami. Big Data wpłynie też na rynek pracy – potrzebni będą wykwalifikowani pracownicy do analizy i interpretacji danych. Kolejną wdrażaną przez handel technologią jest geomarketing, pomocny przy wyborze lokalizacji sklepów. Dzięki systemowi możemy sprawdzić, czy jest tam już konkurencyjny sklep czy oszacować ryzyko kanibalizacji – mówiła Urszula Kłosiewicz-Górecka podczas prezentacji ,,Przejawy transformacji cyfrowej w handlu detalicznym w Polsce”.

Prof. IBRKK zwróciła również uwagę na preferencje konsumentów. – 26 proc. badanych codziennie odwiedza sklepy stacjonarne. To bardzo duży wskaźnik w porównaniu z innymi krajami UE. 77 proc. ankietowanych uważa, że wiedza pracowników ma duże znaczenie w trakcie procesu zakupowego. Co ciekawe, aż 61 proc. badanych uważa się za lojalnych klientów. To wynik ich doświadczenia zakupowego – wskazała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Zwróciła też uwagę, że konsumenci są bardzo otwarci na handel online, więc kanały sprzedaży powinny się przenikać. – 77 proc. badanych oczekuje dużych zmian na rynku handlu, wiążących się z mniejszą liczbą sklepów stacjonarnych. Dla 50 proc. nowe technologie są źródłem informacji dla klientów. Szacuje się , że rynek handlu internetowego będzie wart w 2020 roku około 63 mld zł. W sieci kupuje już połowa internautów w Polsce, a ¼ z nich deklaruje zakupy żywności w sieci. Niewątpliwie będzie rosło znaczenie handlu mobilnego, który szybko zyskuje na popularności. Klienci chcą korzystać ze wszystkich dostępnych form sprzedaży – wyjaśnia ekspertka.

I dodaje, że także komunikacja z klientem przeniosła się do internetu. – Klienci są w mediach społecznościowych. 84 proc. badanych deklaruje, że ma przynajmniej jedno aktywne konto, 63 proc. przyznaje, że regularnie korzysta z mediów społecznościowych, a 15 proc. jest cały czas online. Dlatego wzrastają wydatki sieci na komunikację z konsumentami w sieci – mówi Urszula Kłosiewicz-Górecka.

- Nowoczesny handel to także innowacje w samych sklepach: mam tu na myśli procesy automatyzacji, wyposażenie, elektroniczne etykiety. Technologia kształtuje biznes, napędza zmiany oraz innowacje. Dla handlu przyszłości najważniejsze będą takie technologie jak 5G, LTE, Internet Rzeczy. Musi zajść integracja handlu offline i online. Nie mniej ważnym trendem będzie personalizacja oferty – wskazuje ekspertka.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    6,29

  • Min

    4,53

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7271

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.