Ekspert: W przyszłym roku zarobki w handlu nie będą rosły tak szybko

www.portalspozywczy.pl 18 grudnia 2018 12:54

Ekspert: W przyszłym roku zarobki w handlu nie będą rosły tak szybko Na zdj. Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio

Na sytuację pracowników branży handlowej w mijającym roku miały wpływ trzy decydujące czynniki: dobra koniunktura w gospodarce, sytuacja demograficzna i silna konkurencja w sektorze - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

- Pierwszy z tych czynników - dobra koniunktura w gospodarce - przekłada się rosnącą skłonność firm do inwestowania i rozwoju. Skutkiem tego rośnie zapotrzebowanie na nowych pracowników, do nowo otwieranych sklepów i centrów logistycznych - mówi Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

- Hamulcem dla tych planów jest drugi czynnik, czyli demografia, która powoduje, że pracodawcy zaczęli odczuwać braki kadrowe pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Z danych GUS wynika, że na koniec III kwartału w całej gospodarce występowało 157 tys. wakatów, a przeszło 25 tys. z tej puli stanowiły nieobsadzone miejsca pracy w handlu - dodaje.

Tłumaczy, że w efekcie wystąpiła silna konkurencja w handlu, która w sytuacji rynku pracownika, wywołuje presję na podwyższanie płac, skutkującą podnoszeniem wysokości wynagrodzeń za pracę.

- Jednak należy pamiętać, że historycznie handel nie jest hojnym pracodawcą, chociaż sytuacja korzystnie zmienia się; przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wypłacane w branży stanowiło w 2012 r. 82,3% średniej płacy krajowej, a szacuje się, że w 2018 r. wzrosło do 88% - wyjaśnia.

Jej zdaniem w 2019 r. sytuacja pracowników w handlu prawdopodobnie będzie podobna, jak w 2018 r. - Nadal będzie brakowało pracowników. Rozwiązaniem pozostaną obcokrajowcy, szczególnie obywatele Ukrainy. Pozyskanie pracownika będzie łatwiejsze dla sieci handlowych niż dla niezależnych małych firm handlowych, podobnie jak ograniczone są możliwości podnoszenia wynagrodzeń dla sprzedawców i kasjerów w małych firmach handlowych - mówi.

- Zarobki w handlu nie będą rosły tak szybko, jak w 2018 r. Silna konkurencja będzie wywierać presję na ograniczanie kosztów handlowych oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, w tym automatyzację procesów handlowych, np. wprowadzanie samoobsługowych kas - podsumowuje Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,41

  • Min

    1,80

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7077
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.