Ekspert: Właściciele brandów muszą znaleźć nową formułę, by nie zniknąć z rynku

Autor: dlahandlu.pl 7 listopada 2016 09:53

Ekspert: Właściciele brandów muszą znaleźć nową formułę, by nie zniknąć z rynku Na zdj. Dorota Kałowska, partner zarządzający Cobalt Spark i ekspert Polskiej Izby Handlu

Jak będzie rósł rynek produktów marki własnej w ciągu najbliższych lat? - Być może nie powtórzymy już tak dynamicznych wzrostów w ujęciu ilościowym, uważam jednak że marki własne będą się w Polsce bardzo dynamicznie rozwijać. Co ważne, w szczególności dla właścicieli brandów, marki własne będą się w Polsce rozwijały w segmencie medium + oraz premium, a także w kategoriach niszowych, naznaczonych silnym trendem wzrostowym - uważa Dorota Kałowska, partner zarządzający Cobalt Spark i ekspert Polskiej Izby Handlu, koordynator programu FUTURE PRIVATE LABELS Poland & CEE.

Ekspert podkreśla, że marki własne będą coraz lepiej skonstruowane w obszarach wizerunkowych, wchodząc bezpośrednio w kompetencje marek producenckich. 

- Uważam, że jeżeli właściciele brandów nie znajdą dla siebie nowej, naprawdę angażującej konsumentów formuły i nie wyrwą się z permanentnej wojny cenowej, za kilka lat słabsze marki zaczną znikać z rynku wypierane przez coraz silniejsze, coraz bardziej atrakcyjne i mądrze zarządzane marki własne. Ten proces już się rozpoczął - dodaje Dorota Kałowska.

Powodów, dla których rynek marek własnych będzie się rozwijać, jest kilka. - Po pierwsze Polacy oswoili się z markami własnymi (75 proc. badanych trafnie definiuje private labels), a dzięki działaniom sieci polegającym na stałym podnoszeniu jakości produktów marek własnych, konsumenci darzą je coraz większym zaufaniem. Po drugie, w Polsce tak naprawdę dopiero zaczynamy wchodzić w trzeci etap dojrzałości marek własnych. Za nami era marek generycznych oraz marek imitacji, choć tak naprawdę część sieci handlowych nadal realizuje tę strategię. Jednak ci, którzy myślą o private labels najbardziej strategicznie i długofalowo rozpoczęli proces budowania marek własnych o wartości dodanej. Zamiast imitacji brandów szukają własnej drogi, nierzadko wprowadzając innowacyjne rozwiązania zarówno na poziomie asortymentu jak i opakowań czy działań komunikacyjnych - wyjaśnia Dorota Kałowska.

- Kolejnym powodem dalszego rozwoju private labels w Polsce jest trwająca na naszym rynku permanentna wojna cenowo-promocyjna. Dobrze skonstruowana marka własna, angażująca konsumentów i atrakcyjna nie tylko kosztowo, może być bardzo efektywnym narzędziem wyrwania się z bezpośredniej konfrontacji cenowej. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę z tego, że stałe konkurowanie ceną jest trudne do utrzymania i wycieńczające dla wszystkich graczy. Zaczynają więc szukać narzędzi różnicowania oferty oraz budowania emocjonalnych relacji z konsumentami. Sieci ze swoją elastycznością działania oraz możliwością budowania silnych marek własnych w poprzek kategorii mają przed sobą bardzo wiele możliwości do wykorzystania. Niezasadne jest założenie, że szans tych nie będą wykorzystywać poprzez rozwój oferty private labels - dodaje Dorota Kałowska.


Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8792

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.