Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Ekspertka: Sieci handlowe nie wiedzą jak eksponować żywność ekologiczną

www.portalspozywczy.pl 20 sierpnia 2013 10:07

Ekspertka: Sieci handlowe nie wiedzą jak eksponować żywność ekologiczną

- Patrzymy na rynek spożywczy przez pryzmat handlu. W segmencie żywności ekologicznej negatywnie uderza to, jak bardzo nieefektywna jest dystrybucja i cały łańcuch dystrybucyjny od producenta do konsumenta - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry.

Problemy dystrybucyjne dotyczą praktycznie każdego segmentu, który wymaga specyficznego podejścia. A produkty ekologiczne są bardzo specyficznym produktem bo nie są przeznaczone dla każdego, z tego względu, że muszą być wyprodukowane i sprzedawane w nietypowy sposób.

- Polski konsument chciałby kupować produkty ekologiczne, jednak jest duży problem z ich dostępnością i informacją na ich temat. Klienci są gotowi zapłacić wyższą cenę za produkty ekologiczne, jednak muszą mieć pewność, że te produkty faktycznie spełniają normy ekologiczne i certyfikaty nie są nadużywane. Ale przede wszystkim muszą mieć do tych produktów dostęp. Zorganizowane sieci takie jak np. Organic Farma Zdrowia, obecna na naszym rynku, nie pokrywają zapotrzebowania polskich konsumentów, firma cały czas inwestuje w rozwój i nie jest przecież w stanie otworzyć sklepu na każdym rogu - dodaje prezes Inquiry.
Dla sieci handlowych dużym problemem jest to w jaki sposób powinno się te produkty sprzedawać, czy wszystkie kategorie produktów ekologicznych plasować na odrębnej półce czy dane kategorie łączyć z tradycyjną żywnością.

Konsumenci traktują sklepy jako źródło informacji, oczekują od sklepu, że nimi jakoś pokieruje i pomoże w decyzji zakupowej. Jednak przy obecnej organizacji rynku konsument może się jedynie pogubić - dodaje Agnieszka Górnicka.
Jej zdaniem dużym problemem jest również marketing tych produktów, bo mniejsze podmioty nie zawsze mają odpowiednie zaplecze finansowe na tego typu wydatki.

Szacunkowa wartość rynku żywności ekologicznej wynosi 550-600 mln zł. Ten rynek rośnie dwucyfrowo. Na kolejne lata zakładamy bezpieczne prognozy, szacujemy, że w 2015 r. wartość tego rynku wyniesie ok. 700 mln zł.
Co zdaniem ekspertki jest przeszkodą w rozwoju rynku ekologicznej żywności? - Niewiedza konsumentów jest pewną barierą, na to wszystko nakłada się też również temat podróbek. Na rynku jest wiele produktów, które udają ekologiczne, choć nimi nie są. Polski konsument jest w stanie zapłacić za ekologiczną żywność więcej o 20-30 proc. niż za tradycyjną żywność. Jednak ten sam konsument nie do końca rozumie na czym ta żywność ekologiczna polega, że są certyfikaty, normy, kryteria. Uważa, że żywność ekologiczna to wiejskie jaja, jednak nie zdaje sobie sprawy, że są różne rodzaje jaj. Producenci mu tego nie ułatwiają przez enigmatyczne opisy produktów - dodaje.
Poza tym problemem branży jest to, że ta branża stoi pakowanymi produktami a nie świeżą żywności. Największe zapotrzebowanie jest na jaja, warzywa, owoce , pieczywo, produkty mleczne, mięso, wędliny. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Cris1107 2013-08-24 16:27:27

    Najlepiej by eksponować w taki sam sposób jak czynią to w Niemczech, w Belgii, Danii, Szwecji, Francji etc. etc.,a nie " starać się wymyślać prochu - bis". - Z pewnością, skoro tam sprzedaje się, to i u nas chwyci

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,49

  • Śr

    4,03

  • Min

    2,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.