Emilewicz o raporcie ws. handlu w niedziele: Do jesieni należy badać zachowania konsumenckie

Autor: PAP 1 kwietnia 2019 17:55

Emilewicz o raporcie ws. handlu w niedziele: Do jesieni należy badać zachowania konsumenckie Fot. Shutterstock.com

Do jesieni należy badać zachowania konsumenckie, to jeden z podstawowych wniosków raportu ws. zakazu handlu w niedziele - poinformowała w poniedziałek w Krakowie minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Dodała, że z raportem ma zapoznać się we wtorek rząd.

"Pierwszy wniosek jest taki, że raporty prezentowane opinii publicznej w ostatnich miesiącach są mało wiarygodne bądź bazują na niewielkiej liczbie danych. Nasz raport też jeszcze nie jest kompletny" - zastrzegała Emilewicz. "Jednym z jego podstawowych wniosków jest to, że powinniśmy do jesieni dalej badać zachowania konsumenckie" - dodała Emilewicz.

Jak podkreśliła, badane były trendy w handlu detalicznym od 2014 r., czyli jeszcze przed wprowadzeniem zakazu i dzięki temu uzyskane dane są bardziej wiarygodne. W raporcie uwzględniono dane dotyczące, m.in. liczby podmiotów prowadzących handel detaliczny, zachowań konsumentów w czasie wolnym w niedziele i "ruchu" na indywidualnych kontach bankowych w piątki, soboty i poniedziałki.

Emilewicz mówiła, że wydłużenie okresu badań do jesieni, jest uwarunkowane tym, ile czasu potrzeba, "żeby zrobić dokładne badania konsumenckie". "To nie jest decyzja polityczna" - mówiła.

"Myśmy zbadali trend od 2014 r., aby naprawdę zobaczyć na osi czasu, co dzieje się w sektorze handlu detalicznego. Zbadaliśmy, co robią Polacy w wolne niedziele, czy środki, które wydawali w sklepach, zostają na kontach oszczędnościowych" - mówiła. Wskazała, że z badań wynika, iż to, co robią Polacy w weekend, jest społecznie pożądane. "I będzie popierane przez wiele osób z zadowoleniem, kiedy zobaczymy, co robimy teraz w czasie wolnym od popołudnia w sobotę do niedzieli wieczora. Środki nie zostają na kontach, środki alokowały swoje miejsce" - stwierdziła minister w piątek w programie emitowanym na portalu gazeta.pl.

Dodała, że to "bardzo optymistyczne i ciekawe dane", które "mocno polemizują z tymi, które są dzisiaj dostępne na rynku, a które są danymi zamawianymi przez sklepy wielkopowierzchniowe".

Pytana o to, czy będzie powrót do dwóch niedziel handlowych, odpowiedziała: "rewolucji w zakresie legislacyjnym nie będzie".

Na początku marca szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk zapowiedział, że prowadzone są analizy dotyczące wolnych od handlu niedziel. Jak zapowiedział, w jego ocenie w najbliższych tygodniach mogą one "ujrzeć światło dzienne, a przynajmniej wnioski będą w jakiś sposób zaprezentowane". -

Na początku lutego br. premier Mateusz Morawiecki powiedział: dokonujemy przeglądu tego, jaki wpływ na mniejsze i większe sklepy, ale przede wszystkim na ludzi, miała ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele. Zapowiedział, że "w najbliższym czasie zapadną decyzje związane z tym tematem".


  • MAF 2019-04-02 15:46:21

    z całą symaptią i szacunkiem dla ministerstwa , mającego w nazwie przedsiębiorczość i technologię:

    - nie tyle o zachowania konsumentów i ich odbiór ograniczeń niedzielnych tu chodzi, ale o wpływ na poszczególne formaty handlowe i segmenty sektora handlu ( i jego dostawców tu chodzii. Bardziej na miejscu byłoby zbadać wpływ ten na najbardziej "przedsiębiorcze" małe sklepy, a także na technologicznie zaawansowane hiper- i supermarkety. Za dobry on nie jest...Dyskonty (co to jest? - nie bardzo w Polsce wiemy) też nie są szczęśliwe, choć obroniły się chyba najskuteczniej.

    - warto też zapytać o wpływ na dostawców i usługodawców.

    - może też zapytać o poziomy strat, np. na okoliczność poniedziałkowej gotowości do pracy?

    - a może też zerknąć na projekcje inwestycyjne?

    Tak po prostu - ekonomicznie, a nie akceptacyjnie, w dobie wyborów.

    MAF

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6883
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.