Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Etykiety żywności mają ułatwić konsumentom wybór produktów. Nowe wymagania wejdą w życie w grudniu

Autor: PAP 4 maja 2014 15:28

Etykiety żywności mają ułatwić konsumentom wybór produktów. Nowe wymagania wejdą w życie w grudniu

Ile soli jest w produkcie, czy zawiera on substancje alergenne, skąd pochodzi - takie informacje będą musiały znaleźć się na etykiecie produktu. Nowe wymagania wejdą w życie w grudniu br. - informuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Branże spożywcze od kilku miesięcy przygotowują się do wprowadzenia nowych, bardziej czytelnych etykiet ułatwiających konsumentowi świadomy wybór produktów. Dotychczas w UE obowiązują różne przepisy dotyczące znakowania żywności. Często etykiety są mało czytelne i nie zwierają wszystkich niezbędnych informacji o produkcie. Nie ma też obowiązku informowania o kraju jego pochodzenia. Tymczasem konsumenci stają się bardziej świadomi i chcą wiedzieć nie tylko z czego składa się wyrób spożywczy, ale także - jaka jest jego wartość odżywcza.

Komisja Europejska, chcąc uprościć i ujednolicić przepisy dotyczące znakowania żywności w całej UE, zaproponowała nowe zasady, które ściśle regulują wygląd etykiet, a także ich zawartość merytoryczną. Unijne rozporządzenie zostało uchwalone w październiku 2011 r., a wejdzie w życie 13 grudnia tego roku. KE dała więc dużo czasu producentom żywności na przygotowanie nowego wzoru etykiety - zauważyła rzeczniczka Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Izabela Zdrojewska.

Etykiety mają być przede wszystkim bardziej czytelne i muszą zawierać więcej informacji. Przy tym muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia. Nie mogą wprowadzać w błąd kupującego co do cech, działania lub właściwości środka spożywczego - zaznaczyła Zdrojewska. Dodała, że wymóg ten ma zastosowanie również do reklamy oraz prezentacji środków spożywczych, sposobu ustawienia oraz otoczenia, w jakim są pokazywane.

Zmiana etykiet ma ułatwić konsumentom odnalezienie potrzebnych informacji o produkcie żywnościowym podczas zakupów. Dlatego została określona minimalna wysokość czcionki, jaką mają mieć napisy - litery muszą mieć co najmniej 1,2 mm. Ponadto informacje na temat żywności muszą być dobrze widoczne i nieusuwalne.

Jeżeli wyrób będzie zawierał substancje mogące wywołać alergie lub reakcje nietolerancji pokarmowej, konieczne będzie specjalnie oznakowanie na etykiecie.

Obowiązkowe będzie umieszczanie informacji o kraju pochodzenia żywności. Obecnie ten obowiązek dotyczy wołowiny i produktów z wołowiny, ryb, oliwy z oliwek, miodu, owoców i warzyw. Nowe prawo rozciąga go na wieprzowinę, mięso z owiec, kóz oraz drobiu. Informację o kraju lub miejscu pochodzenia będzie trzeba podać również w przypadku, gdy brak jego wskazania mógłby wprowadzać konsumenta w błąd, w szczególności, gdy informacje towarzyszące środkowi spożywczemu lub sama etykieta mogłyby sugerować, że dany produkt pochodzi z innego miejsca.

Osoby przestrzegające diety znajdą wkrótce na etykiecie informacje o wartości energetycznej, ilości tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białek i soli. Treść obowiązkowej informacji o wartości odżywczej może zostać uzupełniona informacją o ilości innych składników odżywczych. Obowiązkowe znakowanie wartością odżywczą będzie obowiązywać od 2016 roku.

Na opakowaniach produktów mięsnych, surowych wyrobów mięsnych i produktów rybołówstwa muszą być umieszczone dane m.in. o obecności białek i o ich pochodzeniu, o dodanej wodzie (jeżeli przekracza ona 5 proc. wagi gotowego produktu), a jeżeli wyrób nie jest w jednym kawałku, np. w przypadku kostki rybnej, to muszą być informacje, że jest on "z połączonych kawałków mięsa" lub "z połączonych kawałków ryby" - tłumaczy Zdrojewska.

Do obowiązkowych informacji trzeba też zaliczyć umieszczenie daty zamrażania produktów mięsnych i rybnych oraz wskazywanie na etykiecie wędlin, że ich osłonka nie jest jadalna.

Zmiany, które będą wprowadzone w zakresie etykietowania żywności, mają służyć ochronie zdrowia i interesów konsumentów - podsumowała Zdrojewska. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Popo 2014-05-06 14:23:21

    Bardzo trafny ruch! Ja przy młodych oczach w przypadku wielu produktów miałem kłopot z odczytaniem jakichkolwiek danych, a co dopiero powiedzieć o starszych osobach. Niektórzy producenci mam wrażenie, że z premedytacją "ukrywają" mini datę przydatności do spożycia!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,70

  • Śr

    5,59

  • Min

    3,93

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.