Eurocash: Dla małych sklepów niezależnych zakaz handlu okazał się korzystny

Autor: dlahandlu.pl 27 sierpnia 2019 10:07

Eurocash: Dla małych sklepów niezależnych zakaz handlu okazał się korzystny Na zdj. Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash, fot. materiały prasowe

- Wbrew opiniom głoszonym przez niektórych komentatorów, trend zamykania się sklepów detalicznych w naszym kraju wyhamowuje. W 2018 roku, który był pierwszym rokiem ograniczenia handlu w niedziele, zamknięto ok. 3 tys. sklepów. Rok wcześniej ta wartość była o 20 proc. wyższa - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Jak ocenia Pan, po ponad roku, ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele? Jak wpłynęła na przedsiębiorców związanych z Eurocashem?

Na bazie próbki danych od naszych klientów wiemy, że spośród sklepów o powierzchni od 40 mkw. do 100 mkw. aż 63 proc. jest otwartych w niedziele niehandlowe i z naszych obserwacji oraz rozmów z niezależnymi przedsiębiorcami wynika, że ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele była dla nich korzystna. Tę opinię potwierdzają także dane Nielsena, z których wynika, że w segmencie sklepów tej wielkości w ciągu 12 miesięcy (do maja 2019 roku) sprzedaż wzrosła o 12,5% rok do roku, czyli najwięcej ze wszystkich kanałów sklepów spożywczych. Tempo to było wyraźnie wyższe od wzrostu sprzedaży w dyskontach. Większe sklepy, których właściciele nie są w stanie prowadzić samodzielnie już nie są takim beneficjentem zakazu jak te mniejsze.

Warto także dodać, że wbrew opiniom głoszonym przez niektórych komentatorów, trend zamykania się sklepów detalicznych w naszym kraju wyhamowuje. W 2018 roku, który był pierwszym rokiem ograniczenia handlu w niedziele, zamknięto ok. 3 tys. sklepów. Rok wcześniej ta wartość była o 20% wyższa.

Jak przedstawia się sytuacja handlu małoformatowego w małych miejscowościach i na wsiach? Jaką pozycję ma tam Eurocash?

Potrzeby dużej części konsumentów z mniejszych miejscowości zmieniają się w dokładnie taki sam sposób, w jaki ewoluują one w większych ośrodkach. Klienci oczekują coraz lepszej jakości obsługi i wyższej jakości produktów. Chcą także, żeby zakupy w sklepie były łatwe i przyjemne. To, w jaki sposób branża potrafi na te potrzeby odpowiedzieć ma decydujący wpływ na sytuację poszczególnych kanałów handlu detalicznego, w tym także małego formatu.

Warto się tutaj odnieść do polskich wsi. Mieszańcy wielkich miast często patrzą na wieś w dosyć stereotypowy sposób. Wydaje im się, że mieszkańcy wsi skupiają się na uprawie roli i hodowli zwierząt, podczas gdy nasze obserwacje są zupełnie inne. Polska wieś się dezagraryzuje i wbrew powszechnym opiniom zaludnia. Potwierdzają to nie tylko różnego rodzaju ekspertyzy, ale także nasze własne obserwacje, także te związane z projektem „abc na kołach”. Po polskich drogach codziennie przemieszcza się kilkadziesiąt nowoczesnych mobilnych sklepów pod tym szyldem, które docierają tam, gdzie nie dociera nikt inny. A ich klienci coraz częściej traktują je jako punkt sprzedaży, w którym robią swoje codzienne zakupy, nabywając warzywa, owoce, mięso, jaja czy mleko. Liczba mobilnych sklepów „abc na kołach” stale rośnie. W tym momencie jest ich już prawie 60.


  • Henryk 2019-08-28 15:26:27

    Zakaz handul w sobotę pogrzebał większość małych sklepików, zostali już nieliczni a i oni ledwie dyszą więc z czego się tu cieszyć

  • GUS twierdzi co innego 2019-08-27 15:54:10

    W 539 spośród 704 miasteczek liczących poniżej 20 tys. mieszkańców w ciągu ostatniej dekady nastąpiło tzw. ujemne saldo migracyjne (dane za GUS). To oznacza, że więcej osób z nich wyjeżdża, niż przyjeżdża. W wielu przypadkach – o wiele więcej. W 14 z 16 województw spada liczba ludności.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,98

  • Śr

    8,02

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7847
Ilość aktualnych ofert: 481629

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.